רפואת ריאות

הקשר בין רמת NO בשתן ותוצאות Acute Lung Injury (מתוך Am J Respir Crit Care Med.)

ממחקר חדש, שפורסם בגליון 1 בפברואר של American Journal of Respiratory & Critical Care Medicine, עולה כי רמות מוגברות של NO (Nitric Oxide) בשתן, קשורות בסיכויי הישרדות טובים יותר של חולי ARDS (Acute Respiratory Distress Syndrome), עם מספר גדול יותר של ימים ללא צורך בהנשמה, ושיעורי כשלון איברים נמוכים יותר.

לדברי החוקרים, סוגי NO הם מרקרים לעקה חמצונית שעשויה להיות פתוגנית במקרים של ALI (Acute Lung Injury). החוקרים בחנו שתי היפותיזות בחולי ALI – לפיה התיאוריה הראשונה, רמת NO מוגברת בשתן קשורה בתוצאות גרועות, ועל-פי התיאוריה השניה של החוקרים, הנשמה עם VT נמוך, יביא לירידה ברמת NO בשתן, כתוצאה מנזק מתיחה קל יותר.

החוקרים מדדו את רמות NO בשתן ב-566 חולים שהשתתפו במחקר, שהשווה בין הנשמה של mL/kg VT 6 ו-12 mL/kg VT. הממצאים מפורסמים לפני ואחרי תיקנון לרמות קריאטינין בשתן.

מניתוח הממצאים עולה כי רמה גבוהה יותר של NO בשתן, ביחס לקריאטינין, קשורה בשיעורי תמותה נמוכים יותר (OR=0.43 per log10 increase in the ratio), עליה במספר הימים ללא הנשמה (עליה ממוצעת של 1.9 ימים), ובמספר הימים ללא כישלון איברים (עליה ממוצעת של 2.3 ימים).  בדיקת רמת NO לבדה העלתה תוצאות דומות. בהשוואה לקבוצת המונשמים לפי 12 mL/kg VT, בקבוצת 6-mL/kg זוהו רמות גבוהות יותר של NO, ביחס לקריאטינין, ביום 3 (p=0.04).

בניגוד להשערת החוקרים, רמה מוגברת של NO בשתן, לוותה בתוצאות טובות יותר בחולי ALI בתחילה ולאחר טיפול בשיטת 6 mL/kg VT.  רמת NO אנדוגנית גבוהה יותר, עשויה להצביע על נזק ריאתי פחות קשה, שמירה טובה יותר על האנדותל הפולמונרי והסיסטמי, או בעלת תפקיד מגן בחולים עם ALI.

החוקרים מסכמים וכותבים כי רמות NO מוגברות בשתן, קשורוה בתוצאות קליניות טובות יותר, כולל שיפור בסיכויי ההישרדות, עליה במספר הימים ללא צורך בהנשמה וימים ללא כישלון איברים. קשר זה נותר משמעותי גם לאחר תיקנון לגורמים מערפלים אפשריים.

Am J Respir Crit Care Med. 2007;175:256-262.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה