רפואת ריאות

דחק מטבולי גבוה נצפה בחולי COPD במהלך אימון גופני (Thorax)

חוקרים מדווחים כי אימון גופני כולל בעומס עבודה נמוך גורם לדחק מטבולי משמעותי בשרירי השלד של חולים הסובלים ממחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD).

אחד החוקרים, ד”ר Steiner, מסביר כי הדעה הרווחת גרסה כי קוצר הנשימה האופייני בחולי COPD הוא תולדה של הנזק הריאתי, אולם כיום ברור שגורמים אחרים מעורבים גם הם. הוא מוסיף כי בנוסף לתפקוד הריאות הלקוי, קיימת גם פגיעה בתפקוד איברים אחרים, ובמיוחד שרירי הרגליים.

החוקרים בדקו את תגובת שרירי השלד לאימון גופני בקרב 18 חולי COPD ו-8 מתנדבים בריאים בגיל דומה, שכולם התאמנו ב-80% מהקיבולת המקסימלית שלהם. החוקרים נטלו דגימות ביופסיה משריר ה-vastus lateralis של כל הנבדקים לפני ואחרי 5 דקות של אימון ומדדו את השינויים במטבוליטים תוך-שריריים כגון ATP ו-IMP.

רמת האנרגיה שבוזבזה ללא יכולת לחדש את המלאי, נמדדה כאובדן ATP, ונמצאה זהה בחולי ה-COPD ובנבדקים הבריאים, למרות העובדה שעוצמת האימון שהצליחו להשיג חולי ה-COPD היתה נמוכה פי 2-3 מזו שנמדדה בנבדקים הבריאים.

ד”ר Steiner מסביר כי הדבר התרחש ברמת אימון שהחולים היו מבצעים בפעילות היום-יומית הנורמלית. לדבריו, התוצאות מצביעות על בעיה תפקודית חשובה המתוארת כדחק מטבולי. הוא מפרט כי הממצאים מדגישים את חשיבות ייצור האנרגיה בשרירי הרגליים בחולי COPD ומראים כי הבעיה במחלת ריאות איננה כרוכה בריאות בלבד.

ד”ר Steiner מסכם כי הבנת אופן התרחשות תהליך יצירת הנזק והפגיעה בתפקוד השרירים תאפשר גילוי דרכים להמנעות ממנו, להפחתת הפגיעה בתפקוד ולשיפור הקיבולת הגופנית.

לידיעה במדסקייפ

Thorax, 2005;60:932-936.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה