רפואת ריאות

חוקרים זיהו וירוס חדש הגורם זיהומים בדרכי הנשימה (PNAS)

בדיווח שפורסם לאחרונה נכתב כי באמצעות אסטרטגיה כללית לסריקה מולקולרית של וירוסים, זוהה וירוס parvovirus אנושי חדש, שכונה לעת עתה bocavirus אנושי. אחד החוקרים, ד”ר Allander, מסביר בראיון כי הגישה והשיטה שבה השתמשו דומות לאלו ששימשו בפרויקט הגנום האנושי וכי הממצאים מעידים שכדאי לבצע את הסריקה גם באופן נרחב יותר.

החוקרים השתמשו בסריקה הויראלית המולקולרית בכדי לאתר וירוסים בדוגמיות שנאספו מחולים ונשלחו לאבחון זיהומים בדרכי הנשימה. 2 מתוך 7 הוירוסים שהתגלו בניסויים הראשונים לא אופינו בעבר, הראשון הינו coronavirus שזוהה לאחר מכן בהונג-קונג והשני הינו רצף חדש הדומה ל-parvoviruses מוכר.

הוירוס החדש דומה ל-parvovirus של בקר ול-canine minute virus, שני זנים קרובים השייכים למין bocavirus. לכן בחרו החוקרים לכנותו בשם bocavirus אנושי (או HBoV). שני הוירוסי החדשים שבודדו נבדלו רק ב-26 עמדות נוקלאוטידים, בינהם 18 הבדלים בגן הקפסיד.

בסדרת סריקות מאוחרת יותר, נמצאו 17 מתוך 540 הדגימות (3.1%) חיוביות להימצאות HBoV, וב-14 מהמקרים הוא היה הוירוס היחיד שהתגלה. בכל 14 הילדים שבהם נמצא HBoV ונמצאו הרישומים הרפואיים אודותיהם סבלו ממצוקה נשימתית במהלך 1-4 ימים לפני ההגעה לבית החולים.

באף אחד מהילדים שסבלו מזיהום HBoV לא הופיעו סימפטומים במערכת העיכול, דלקת לחמית, או פריחה.

ד”ר Allander מסביר כי הקבוצה מתכננת מחקר המשך, אולם, בכדי לבחון את האפידמיולוגיה, הקשרי המחלה, והיבטים אחרים של הזיהום שהתגלה, יש צורך בביצוע מחקרים רבים ברחבי העולם. הוא מציין כי עד כה נלמד רק היבט אחד של הזיהום, הוא הזיהום בדרכי הנשימה התחתונות, וקורא למדענים לחקור את הקשר שלו לסימפטומים אחרים.

ד”ר Allander אומר כי כעת עובדת הקבוצה באיסוף דגימות ועם זאת הוא מאמין כי הגישה הטובה ביותר בעתיד תהייה מחקר נרחב ולא מוטה של כלל הוירוסים הגורמים לזיהומים בבני אדם, פרויקט שיכונה ‘פרויקט הוירום האנושי’.

הוא מסכם כי האטיולוגיה אינה מוכרת במחלות רבות, וחלקן דומות לזיהומים ויראליים, לכן גילוי הוירוסים הינו משימה מדעית בעלת חשיבות ממעלה ראשונה.

PNAS Early Edition 2005.