פסיכיאטריה

טיפול קוגניטיבי מסייע רבות לפעילויות ADL בקשישים (JAMA)

מחקר ACTIVE (Advanced Cognitive Training for Independent and Vital Elderly), המחקר הרב-מרכזי, האקראי ומבוקר הראשון, לבחינת התוצאות ארוכות הטווח של התערבות קוגניטיבית על הפעילויות היומיומיות (ADL) של קשישים עצמאיים, המתפקדים היטב.

לדברי החוקרים, מחקרים קודמים מצאו כי ירידה ביכולות הקוגניטיביות קשורה בסיכון מוגבר לקשיים בפעילויות IADL (Instrumental Activity of Daily Living). אולם, לא היה ברור אם התערבויות לשמירה או שיפור היכולות הקוגניטיביות בקשישים ימנעו או ידחו את הקשיים התפקודיים הללו. התערבויות קודמות בקשישים התמקדו באלו עם חסרים קוגניטיביים או מוגבלויות תפקדויות, ועסקו בעיקר בטיפול ולא במניעה.

המחקר הנוכחי מציג את תוצאות 5 שנות מעקב, עם 4 קבוצות טיפול. בין אפריל 1998 ודצמבר 2004, אספו החוקרים מדגם של 2832 מתנדבים עצמאיים, שחיו ב-6 ערים בארה”ב, מבתי אבות, מרכזים קהילתיים, בתי חולים ומרפאות. הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 73.6 שנים, 26% מהם היו שחורים, 67% השלימו את 5 שנות המעקב. ההתערבויות במחקר כללו 10 מפגשים שהתמקדו באימוני זיכרון (זיכרון מילולי אפיזודי), מחשבה, או מהירות חשיבה (חיפוש וזיהוי ויזואלי), ו-4 מפגשי בוסטר ב-11 ו-35 חודשים לאחר ההכשרה הראשונית, שניתנו באקראי למדגם משתתפים שנכחו במפגשים. המדדים העיקריים כללו מדדים שדווחו ע”י המשתתפים ומדדי תפקוד בנוגע לפעילויות היומיומיות ויכולות קוגניטיביות.

בהשוואה לקבוצת הביקורת, קבוצת המשתתפים שהשתתפו באימוני מחשבה, דיווחו על ירידה משמעותית בקשיי IADL (גודל השפעה של 0.29,  99% CI = 0.03-0.55). אימוני מהירות חשיבה (גודל השפעה של 0.26,  99% CI = -0.002 0.51) וזיכרון (גודל השפעה של 0.20,  99% CI = -0.06 0.46), לא השפיעו באופן משמעותי על IADL. מפגשי הבוסטר היו בעלי השפעה משמעותית רק בקבוצת אימון שהתמקד במהירות חשיבה (גודל השפעה של 0.30,  99% CI = 0.08-0.52).

לאורך 5 שנות המעקב, כל התערבות שמרה על השפעותיה על היכולות הקוגניטיביות הספציפיות (זיכרון גודל השפעה של 0.23 (99% CI = 0.11-0.35), מחשבה גודל השפעה של 0.26 (99% CI = 0.17-0.35), מהירות חשיבה גודל השפעה של 0.76 (99% CI = 0.62-0.90)). מפגשי בוסטר בנושא מחשבה והסקת מסקנות הביאו לשיפור נוסף בתפקודי המחשבה (גודל השפעה של 0.28,  99% CI = 0.12-0.43), וכן נרשם שיפור במהירות עיבוד הנתונים (גודל השפעה של 0.85,  99% CI = 0.61-1.09).

מפגשי מחשבה הביאו לירידה קטנה יותר בתפקוד IADL, כפי שדווח ע”י המשתתפים. בהשוואה לקבוצת הביקורת, אימונים קוגניטיביים הביאו לשיפור ביכולות הקוגניטיביות, ספציפית ליכולות בהן התמקדו המפגשים, שנשמרו 5 שנים לאחר התחלת ההתערבות.

מגבלות המחקר כללו הטייה אפשרית בשל דיווח עצמי, סמיות לא מלאה, והעדר קבוצת פלסבו.

לאור הפער בקשר בין הדרדרות קוגניטיבית וחסרים תפקודיים, לזיהוי היקף ההשפעה המלא של ההתערבות על התפקוד היומיומי דרושים יותר מ-5 שנים באוכלוסית משתתפים עם יכולת תפקודית גבוהה בתחילת המחקר. החוקרים מאמינים כי מדובר בממצאים מבטיחים ותומכים במחקרים נוספים לבדיקה באם התערבויות קוגניטיביות אלו ואחרות, יכולות למנוע או לדחות מוגבלויות תפקודיות באוכלוסית הקשישים.

במאמר מערכת נלווה דנו הכותבים בעלויות והדרישות המוטלים על מערכת הבריאות בשל העליה בשכיחות דמנציה. הם מדגישים את נקודות החוזק והמגבלות של המחקר, כולל חוסר תיקנון לפעילות גופנית.

JAMA. 2006;296:2805-2814, 2852-2854

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • גן חדש למחלת הפרקינסון (EAN 2024)

    גן חדש למחלת הפרקינסון (EAN 2024)

    גן חדש למחלת פרקינסון בגיל מוקדם זוהה, תגלית שמומחים מאמינים כי תהיה לה השלכות קליניות חשובות בעתיד הלא רחוק, כך עולה מכנס האקדמיה האירופאית לנוירולוגיה 2024

  • עדויות חדשות תומכות בבטיחות ויעילות Rimegepant במבוגרים עם מיגרנה וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם (Pain Ther)

    עדויות חדשות תומכות בבטיחות ויעילות Rimegepant במבוגרים עם מיגרנה וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם (Pain Ther)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pain and Therapy מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Rimegepant (נורטק) מהווה טיפול בטוח ונסבל היטב במבוגרים עם מיגרנה וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, כולל אלו בסיכון בינוני-עד-גבוה למחלות לב וכלי דם. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גורמי סיכון קרדיווסקולאריים עלולים להגביל את אפשרויות הטיפול כנגד מיגרנה. […]

  • חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מלווה בסיכון מוגבר לכאב כרוני בקרב נשים בשירות פעיל בצבא ארצות הברית ובנות זוג של אנשי צבא בשירות פעיל, כאשר מצב סוציו-אקונומי נמוך והפרעות פסיכיאטריות מעלות עוד יותר את הסיכון לכאב כרוני, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים ממערכת Military Health System לזיהוי אבחנות של […]

  • ההיבטים החשובים בסוכרת בגיל השלישי; היפוגליקמיה (1)

    ההיבטים החשובים בסוכרת בגיל השלישי; היפוגליקמיה (1)

    לפניכם מפגש ראשון מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הראשון עוסק בהיפוגליקמיה. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו נורדיסק

  • ההיבטים החשובים בסוכרת בגיל השלישי; הטיפול המתקדם (2)

    ההיבטים החשובים בסוכרת בגיל השלישי; הטיפול המתקדם (2)

    לפניכם מפגש שני מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השני עוסק בטיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה