פסיכיאטריה

סרטראלין אינו מונע דכאון במטופלים לאחר שבץ מוחי (מתוך Journal of Clinical Psychiatry)

ממחקר כפול סמיות בבקרת פלצבו שנערך לאחרונה עולה כי במטופלים לאחר שבץ מוחי שאינם סובלים מדוכאים, טיפול מניעתי בסרטראלין

(SERTRALINE) אינו מונע הופעה של דכאון ב-6 החודשים שלאחר מכן. המחקר פורסם בכתב העת לפסיכיאטריה קלינית (the Journal of Clinical Psychiatry).

דכאון לאחר שבץ מוחי הינו שכיח, ותוקף בערך 1 מכל 3 שורדים, ציינו החוקרים.

החוקרים בחנו האם טיפול בסרטראלין, שמתחיל בתוך שבועיים מהופעת השבץ ונמשך לאורך 24 שבועות, מפחית את ההארעות של דכאון במטופלים לאחר שבץ שאינם סובלים מדכאון. מתוך סך הכל 111 מטופלים, 56 נבחרו אקראית לקבלת פלצבו ו-55 לקבלת סרטראלין, 50 מ”ג פעם ביום למשך 24 שבועות.

הגיל הממוצע של המטופלים היה 67.5 שנים. מתוך 111 המטופלים ל-7 היה שבץ המורגי ול-104 שבץ איסכמי.

התוצאה המרכזית שנבחנה הייתה התפתחות תסמיני דכאון משמעותיים קלינית, כפי שהוערך על ידי ניקוד של 8 או יותר על פי ה- depression subscale of the Hospital Anxiety and Depression Scale, או קבלת מרשם לתרופות נוגדות דכאון לאחר 24 שבועות.

החוקרים דיווחו כי בסיום 24 שבועות המחקר, שיעור המשתתפים שסבלו מדכאון היה 21.6% (11 מתוך 51) בקרב המשתתפים בקבוצת הפלצבו ו-16.7% (8 מתוך 48) בקרב המטופלים בקבוצת הסרטראלין.

בסך הכל, 29 מטופלים (51.8%) בקבוצת הפלצבו ו-26 מטופלים (47.3%) בקבוצת הסרטראלין הפסיקו את השימוש בתרופת המחקר עד השבוע ה-24, וזאת בעיקר בשל תופעות לוואי או כיוון שהחל טיפול בתרופות נגד דכאון.

החוקרים סיכמו באומרם כי יש צורך לפתח אסטרטגיות פרמקולוגיות ושאינן פרמקולוגיות בכדי להוריד את הנטל הבריאותי והכלכלי הקשור לדכאון לאחר שבץ.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

J Clin Psychiatry 2006;67:1104-1109. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה