פסיכיאטריה

פעילות מוחית לפני טיפול מסייעת בזיהוי רגישות לתופעות לוואי (Neuropsychopharmacology)

תוצאות מחקר חדש מראות כי שינויים בפעילות קורטקס פרהפרונטלי ממש לפני תחילת טיפול עם תרופות אנטי דכאוניות עשוי לסייע בזיהוי חולים הרגישים לתופעות לוואי.

באופן מפתיע, השינוי במוח שמהווה סמן לתופעות לוואי לאנטידפרסנטים התחיל לפני התחלת הטיפול, אומרת ד”ר איימי האנטר מאונ’ קליפורניה.

היכולת לזהות אנשים בסיכון לפתח תופעות לוואי ישפר את אחוזי ההצלחה של טיפול אנטי דכאוני. רופאים יוכלו לבחור תרופה עם פרופיל תופעות לוואי נוח יותר, להתחיל במינון נמוך יותר, או לטפל בפסיכותרפיה בלבד.

במחקר קודם של מבוגרים דכאוניים, ד”ר האנטר ושותפיה הראו כי שינויים בפעילות קורטקס פרהפרונטלי, המודגמים ע”י ירידה בערכי באלקטרואנצפלוגרפיה כמותית (QEEG), היו בקורלציה לתגובה קלינית לטיפול בתרופות אנטי דכאוניות.

במחקר הנוכחי, בדקו החוקרים את הקשר בין תופעות לוואי לשינויים בפעילות המוח, באמצעות שימוש ב-QEEG, ב-32 נבדקים בריאים ללא היסטוריה של דכאון. הנבדקים קיבלו פלצבו למשך שבוע ולאחריו 4 שבועות תרופה אנטי דכאונית (venlafaxine) או פלצבו.

דיווחו תופעות הלוואי הוכפלו בתוך 48 שעות לאחר תחילת התרופה. תופעות לוואי נפוצות כללו בחילה, קשיים בשינה, וירידה ביכולת ובחשק המיני. אף אחד מהנבדקים לא דיווח על מחשבות אובדניות במשך המחקר.

על פי ד”ר האנטר, שינויים בקורטקס פרהפרונטלי במהלך השבוע הראשון של מתן הפלצבו נמצאו קשורים בחוזקה למספר הממוצע של תופעות לוואי שדווחו במהלך ארבעת השבועות הבאים של הטיפול האנטי דכאוני.

אפשרי כי השינויים שנצפו במוח הפרהפרונטלי במהלך מתן הפלצבו היוו סמן לציפיות המטופל, אמרה ד”ר האנטר, וציינה כי אמונות וציפיות לגבי התרופות עשויים לשחק תפקיד משמעותי בהשפעת התרופה.

מידע ממחקר זה מציע כי האם אדם יחווה מעט או הרבה תופעות לוואי ניתן להסביר ע”י שינויים המושרים ללא תרופה בתיפקוד במוח.

בעבר היה נהוג לשאול כיצד התרופות משפיעות על המוח, אך מחקר זה מעלה את השאלה “כיצד עשוי המוח לשנות השפעת תרופות?”

המחקר מופיע בגיליון אפריל של Neuropsychopharmacology.

Neuropsychopharmacology 2005

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה