ילדים

האם יש קשר בין NEC לעירוי תאי דם אדומים? (JAMA Netw Open)

עירוי תאי דם אדומים, בטווחי ההמוגלובין שנחקרו, אינם קשורים לסיכון מוגבר לדלקת מעי נמקית (NEC) ב-72 השעות שלאחר העירוי בקרב תינוקות במשקל לידה נמוך במיוחד, כך עולה ממחקר שפורסם ב- JAMA Network Open. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, מוסיף מהערותיו.

המחקר בא על רקע מחקרי תצפית שדיווחו בעבר כי אנמיה ועירוי של כדוריות דם אדומות (RBC) קשורות לסיכון גבוה יותר לדלקת מעי נמקית (NEC) בקרב תינוקות במשקל לידה נמוך במיוחד (ELBW).

המחקר היה ניתוח משנה של המחקר הקליני האקראי TOP, שכלל 1824 תינוקות במשקל לידה נמוך במיוחד, ומתוכם 1690 נכללו בניתוח זה. במחקר נמצאו 133 מקרים של NEC, כאשר 59 מהם (44.4%) התרחשו בתקופה של 72 שעות לאחר עירוי הדם שהוגדר כ”תקופת הסיכון”. לא היו הבדלים משמעותיים במאפיינים הבסיסיים והקליניים בין תינוקות עם NEC בתקופות הסיכון לבין אלה בתקופות הביקרות. הסיכון ל-NEC היה 11.9 לכל 1000 תקופות סיכון ו-12.7 לכל 1000 תקופות בקרה, עם שיא של היארעות של NEC בין הימים 20 ל-29 לאחר הלידה בקבוצת סף עירוי המוגלובין התחתון.

עורכי המחקר סיכמו כי הממצאים של ניתוח פוסט-הוק זה מצביעים על כך שבקרב תינוקות במשקל לידה נמוך במיוחד עם טווחי המוגלובין על פי ערכי סף של מחקר ה-TOP, חשיפה לעירויי תאי דם אדומים לא הייתה קשורה זמנית לסיכון גבוה יותר ל-NEC במהלך התקופות ה”מסוכנות” של 72 שעות לאחר העירוי. עוד ציינו עורכי המחקר כי בהתחשב בכך ששיעור ההיארעות של NEC הגיע לשיא בין הימים 20 ל-29 לאחר הלידה בקרב תינוקות עם ערכי המוגלובין נמוכים יותר, יש צורך בבדיקה מעמיקה יותר של תקופת סיכון זו במערכי נתונים גדולים יותר.

למחקר ב-JAMA NETWORK OPEN 

הערות עורך:

מחקר זה ניסה לבדוק האם קיים קשר סיבתי בין מתן עירוי דם לפגים קטנים לבין היארעות NEC בשלושת הימים לאחר מתן העירוי. החוקרים לא מצאו כל קשר כזה. לכן, עדיין לא תם הויכוח בין אלה שחושבים שעצם מתן כדוריות דם אדומות יכול לתרום להתםתחות NEC לבין אלה הסבורים כי בעצם רמת ההמוגלובין הנמוכה היא זו המעלה את הסיכון ל-NEC. בכל מקרה החוקרים כן זיהו כי בתינוקות ELBW שיעור היארעות ה-NEC הגיע ביום 20-29 לאחר הלידה ויש לשים לב בעיקר בזמן הזה לסימנים מוקדמים להתםתחות NEC.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה