ילדים

שימוש באלגוריתמים לניהול חום בילודים לפי משך מחלת החום (PEDIATRICS)

ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף מחקר, שפורסם לאחרונה בעיתון PEDIATRICS והעריך את יעילות השימוש במרקרים דלקתיים [C-Reactive Protein (CRP), Absolute Neutrophile Count (ANC), Procalcitonin (PTC)] בניהול מקרי חום קצר משך (קטן משעתיים) בילודים מתחת לגיל שלושה חודשים, על מנת לאתר מחלה חיידקית (בדם או בנוזל השדרה).

ניהול חום בילודים בגילאי 28 עד 90 יום הינו אתגר בקרב רופאי הילדים לאור העובדה שלרוב האנמנזה מוגבלת והממצאים בבדיקה הגופנית הינם דלים. עם זאת, רק מיעוט הילודים עם חום בגילאים אלו אכן סובלים מזיהום חיידקי פולשני – בקטרמיה (נוכחות חיידק בדם) או מנינגיטיס (דלקת קרום המח). התחקות אחר סמנים ואלגוריתמים יעילים עשוי למנוע אשפוזים וטיפול אנטיביוטי בקבוצת הילודים בני 28-90 יום עם חום ללא מקור שהם בעלי סיכון נמוך לזיהום חיידקי פולשני.

מטרת המחקר, שפורסם לאחרונה בעיתון PEDIATRICS על ידי ולאסקו וחבריו, היתה להעריך את יעילות השימוש במרקרים דלקתיים [C-Reactive Protein (CRP), Absolute Neutrophile Count (ANC), Procalcitonin (PTC)] בניהול מקרי חום קצר משך (קטן משעתיים) בילודים מתחת לגיל שלושה חודשים, על מנת לאתר מחלה חיידקית (בדם או בנוזל השדרה).

החוקרים ערכו אנליזה לבחינת יעילותם של הסמנים הדלקתיים המקובלים (מספר הנוטירופילים האבסולוטי, CRP ופרוקלציטונין) וכן של שלושה אלגוריתמים מקובלים לניהול חום בילודים בארה”ב: (1) ה-step-by-step , (2) האלגוריתם של איגוד הפדיאטרי האמריקאי (Academy of Pediatrics and Pediatric- AAP) ו (3) האלגוריתם של האיגוד לרפואה הדחופה (Pediatric Emergency Care Applied Research Network- PECRAN).

מתוך 2411 ילודים שנכללו במחקר, ב-3% נעשתה האבחנה של מחלה חיידקית פולשנית. משך החום החציוני היה 4 שעות. בכרבע מהמטופלים דווח על חום שמשכו היה פחות משעתיים. בקרב ילודים בגילאי 28-90 ימים עם סטיק שתן שלילי ומראה כללי טוב שדיווחו על חום שמשכו היה פחות משעתיים רק פרוקלציטונין נמצא כרגיש יותר משלושת האלגורתמים ( step-by-step ,AAP ו- PECRAN). תוצאות המחקר הראו שהן הסמנים הדלקתיים- CRP ו-ANC, והן שלושת האלגוריתמים המקובלים לניהול חום ללא מקור בילוד, הינם בעלי יעילות נמוכה בזיהוי מחלות חיידקיות פולשניות בילודים בגיל 28-90 יום עם משך חום של פחות משעתיים. החוקרים מסבירים שאחת הסיבות לכך שהמקרים הדלקתיים נמצאו פחות יעילים כשמשך החום קצר הינה הזמן שלוקח לסמנים אלו להגיע לשיאם- זמן הגדול משעתיים. החוקרים מוסיפים שככל שהילוד צעיר יותר, כך יש נטיה להגעה לבירור במיון בשלב מוקדם יותר. החוקרים מסבירים שבין הסיבות לכך ששלושת האלגוריתמים, שהיו בשימוש נרחב, נמצאו כפחות יעילים כיום הינן (1) האפידימיולוגיה השונה של זיהומים חיידקיים פולשניים, (2) שימוש מושכל באנטיביוטיקות תוך כדי ההריון ו(3) חיסוני הילדות.

המאמר מסכם שיש לנהל בזהירות את הטיפול בילודים בגיל קטן משלושה חודשים הסובלים מחום שמשכו קצר משעתיים כיוון שבאלו רמת הדיוק של הסמנים המעבדתיים והאלגוריתמים הקליניים הינה מוגבלת.

הערת העורך

המחקר מראה שבילודים עם חום שמשכו קצר מאוד, יעילות המרקרים המקובלים, ANC ו-CRP , באיתור מחלות חיידקיות פולשניות הינו מוגבל ועשוי להשפיע על קבלת ההחלטה הרפואית. לפי ממצאי המחקר, אין הדבר נכון לגבי פרוקלציטונין, שנמצא יעיל יותר כסמן דלקתי בסיטואציה ספציפית זו.

הקליקו כאן למאמר

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה