כאב

האם הזרקה מקומית של חומר הרדמה מפחיתה כאב בילדים לאחר ניתוח כריתת שקדים? (מתוך Arch Otolaryngol Head Neck Surg)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מרץ של כתב העת Archives of Otolaryngology Head and Neck Surgery עולה כי הזרקת חומר הרדמה מקומי לאחר ניתוח כריתת שקדים בילדים אינה מפחיתה כאב לאחר הניתוח.

במחקר פרוספקטיבי, אקראי, כפול-סמיות, מבוקר-פלצבו זה בדקו החוקרים השפעה של הזרקת חומר הרדמה עם או בלי Clonidine (נורמופרסאן) בילדים לאחר ניתוח כריתת שקדים. במחקר השתתפו 120 ילדים בגילאים 3-17, אשר חולקו באופן אקראי ל-3 קבוצות:

1 הזרקת סליין (קבוצת ביקורת)

2 הזרקת Lidocaine 1% (עזרקאין) עם Bupivacaine 0.5% (מרקאין)

3 הזרקת Lidocaine עם Bupivacaine עם Clonidine (25 מיקרוגרם)

לאחר ההזרקה בדקו החוקרים את רמת הכאב לפי כמות נוגדי הכאב שנצרכו בימים 1, 3, 5, ו-7 לאחר הניתוח. כמו כן, בדקו החוקרים את משך הזמן והמינון הכולל של נוגדי כאבים הניתנים דרך הוריד במהלך ההתאוששות, דרוג כאב על ידי המטופלים לפי visual analog scale , והתזונה שהמטופלים יכלו לסבול בימים 1, 3, 5, ו-7 לאחר הניתוח.

* הכמות הכוללת של משככי הכאבים בימים 1, 3, 5, ו-7 לא נמצאה שונה באופן משמעותי בין הקבוצות (P=0.53 ).

* קבוצת הפלצבו (קבוצה 1) סבלו תזונה מתקדמת יותר ביום 1 לאחר הניתוח (P=0.04 ) ודווחו על רמת כאב נמוכה יותר באופן משמעותי ביום 3 (P=0.02 ).

* ניתוח נתונים רב-משתנים הדגים כי ילדים מקבוצה 3 נזקקו לכמות קטנה יותר של משככי כאבים תוך ורידיים במהלך ההתאוששות יחסית לקבוצה 1.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הזרקות Lidocaine עם Bupivacaine , עם או בלי Clonidine לא נמצאו יעילות בהפחתת כאב בילדים לאחר ניתוח כריתת שקדים. מגבלות המחקר כוללות העדר הסכמה כללית על המינון המקובל של חומרי הרדמה במקרים אלה, וכן גודל קבוצה קטן מכדי לנתח נתונים של תת קבוצות.

Arch Otolaryngol Head Neck Surg. March, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה