כאב

האם Vertebroplasty משפר כאבי גב ורמת תפקוד?

מחקר חדש מצא כי מטופלים שעוברים Vertebroplasty מתלוננים פחות על כאבי גב במנוחה ובזמן פעילות, במסגרת הטיפול מוזרק חומר מילוי לאזורי שברי דחיסה בחוליות עמ”ש עקב אוסטופורוזיס.

המטופלים מדווחים גם על שיפור בביצוע פעילויות יומיומיות, דוגמאת הליכה, עבודות הבית והתלבשות.

ממצאים אלו מספקים הוכחה טובה לכך שמטופלים מתפקדים טוב יותר למעלה משנה לאחר Vertebroplasty בהשוואה למצבם לפני הטיפול.

החוקרים ערכו את המחקר במטרה להעריך את Vertebroplasty באמצעות שאלון בעל תוקף גבוה שיועד במיוחד לספק מדד לכאבי גב, Rolland-Morris Disability Questionnaire (RDQ). החוקרים בחנו את הנתונים של 113 נבדקים שעברו את הטיפול. מביניהם, מדדי RDQ היו זמינים עבור 108 נבדקים לפני Vertebroplasty, 93 שבוע לאחר הטיפול, 73 חודש לאחר הטיפול, 46 לאחר חצי שנה ו-15 נבדקים לאחר שנה.

חל שיפור בכאב במהלך מנוחה ובזמן פעילות בממוצע של 7 נקודות בשבוע שלאחר הטיפול והשיפור נשמר גם לאחר שנה. לפני הטיפול, מדד RDQ הממוצע עמד על 18 בסולם של 23. מדד RDQ צנח לממוצע של 11 מיד לאחר הטיפול ונותר ברמה זו לאורך המחקר כולו.

החוקרים מסבירים כי לאור השימוש הנרחב ב-Vertebroplasty לטיפול בשברי דחיסה של חוליות עמ”ש, היה חשוב לערוך מחקר בעל כלי מדידה מדויק דוגמאת RDQ, בעיקר לאור האופי הסוביקטיבי של תלונות כאב ממטופלים שונים.

החוקרים מסבירים כי קשה לזכור את הכאב, כמו כן, קשה להגיד עד כמה הכאב קשה בהשוואה לכאב של אדם אחר. הם מספרים על מטופלים שטענו כי לא חל כל שיפור לאחר הטיפול, למרות שלדעתם הם נראו פי 10 יותר טוב.

החוקרים מסבירים כי בסופו של דבר יש להעריך את טיפול Vertebroplasty במחקר באיכות הגבוהה ביותר, מחקר קליני בו המשתתפים יחולקו באקראי לקבוצה שתקבל טיפול ולקבוצה שלא תקבל טיפול והחוקרים אינם יודעים איזה נבדק מצוי בכל קבוצה.

Vertebroplasty הומלץ ע”י רופאים רבים שביצעו את הפרוצדורה, ללא הערכת היתרון. עם זאת, הספרות הרפואית מלאה במחקרים שחשפו את האמת על טיפולים המצויים כבר בשימוש.

נבדקים המתאימים לטיפול Vertebroplasty סובלים מאוסטופורוזיס או מצב דומה וסבלו משברי דחיסה של עמ”ש עם נזק מינימלי או ללא כל נזק. לדוגמא, בזמן התכופפות קדימה כדי לקשור את השרוכים או התהפכות במיטה, החוליה יכולה להישבר בגלל שהעצמות חלשות בעקבות אוסטופורוזיס. כל שנהף 700,000 איש סובלים מנזק כזה. ב-4 מ-5 מקרים, השבר מחלים והכאב חולף לאחר כ-4 שבועות של מנוחה במיטה ומשככי כאבים. עם זאת, עבור 1 מכל 5, השבר אינו מחלים והכאב נמשך, ודורש טיפול. ניתוח אינו אופציה בנבדקים אלו מאחר שהעצמות שלהם חלשות מדי. Vertebroplasty הוא הטיפול האפשרי היחידי במצב זה.

Vertebroplasty אינו מתאים לנבדקים עם כאב גב בעקבות נזקים לרצועה, מחלת מפרקים או היצרות של תעלות עמ”ש.

לידיעה ב-Docguide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה