אורתופדיה-פיזיותרפיה

שיעור סיבוכים נמוך יותר עם בורג ללא ראש לעומת מיני-פלטה לטיפול בשברי ראש רדיוס (J Shoulder Elbow Surgery)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Shoulder and Elbow Surgery עולה כי שימוש בבורג ללא ראש מוביל לתוצאות טובות יותר ממיני-פלטה בחולים לאחר שבר ראש רדיוס, כולל טווח תנועה טוב יותר ושיעור סיבוכים נמוך יותר, למרות שיעורי איחוי שבר דומים.

המחקר הפרוספקטיבי, חד-מרכזי, אקראי, כלל 60 חולים שעברו ניתוח בשל שבר מבודד של ראש הרדיוס בין 2020 ו-2023. במסגרת המחקר חולקו באקראי 30 חולים (גיל ממוצע של 32.8 שנים) לניתוח עם קיבוע בעזרת בורג ללא ראש ו-30 חולים (גיל ממוצע של 35.5 שנים) עברו ניתוח קיבוע עם מיני-פלטה.

החוקרים בחנו את התוצאות לאחר מעקב של 18 חודשים, כאשר התוצאים כללו את שיעורי איחוי שברים בבדיקות צילום לפי מדד MEPS (או Mayo Elbow Performance Score), טווח תנועה, מדדי כאב לפי VAS, כוח אחיזה ומדדי DASH.

מהנתונים עולה כי בכל החולים תועד איחוי מוצלח של השבר: לאחר ממוצע של שמונה שבועות בזרוע השימוש בבורג ללא ראש ולאחר 8.5 שבועות באלו שטופלו באמצעות פלטה. חולים בזרוע הטיפול בבורג ללא ראש שבו לפעילות יומיומית לאחר 10.4 שבעות, בממוצע, בעוד שבאלו שטופלו בפלטה משך הזמן עד חזרה לפעילות יומיומית עמד על 11.8 שבועות.

החוקרים מדווחים כי כיפוף, מדדי כאב, כוח אחיזה ומדדי DASH היו דומים בין הקבוצות בעת הביקורת האחרונה. עם זאת, מדד MEPS היה טוב יותר משמעותית בקרב חולים לאחר ניתוח עם בורג ללא ראש לעומת אלו שטופלו בפלטה (87.7 לעומת 80.5, בהתאמה). עוד עולה מהממצאים כי בקבוצת החולים לאחר שימוש בבורג ללא ראש תועדו סופינציה ופרונציה טובות יותר, כמו גם ירידה בשיעור הסיבוכים הכולל (3.3% לעומת 26.7%) לעומת חולים שטופלו בעזרת פלטה.

יתרונות אלו של קיבוע באמצעות בורג ללא ראש עשויים לאפשר שיקום עם חזרה בשלב מוקדם יותר לפעילות יומיומית.

J Shoulder Elbow Surgery, Aug 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה