אורתופדיה-פיזיותרפיה

אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 עשויים להפחית את הסיכון לתמותה בחולים עם סוכרת מסוג 2 ומחלות דלקתיות בתיווך מערכת החיסון (PLoS One)

בהשוואה לתרופות ממשפחת מעכבי DPP-4, טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 מלווה בסיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה וסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים עם מחלות דלקתיות בתיווך מערכת החיסון וסוכרת מסוג 2, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת PLoS One.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 מלווים בסיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה וסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים עם מחלות דלקתיות בתיווך מערכת החיסון וסוכרת מסוג 2. כעת הם השלימו מחקר מבוסס-אוכלוסייה במטרה לקבוע אם בחולים עם הפרעות דלקתיות בתיווך מערכת החיסון תועלת גדולה יותר לטיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 לעומת מעכבי DPP-4.

המחקר מבוסס על נתונים מקולומביה הבריטית, קנדה, וכלל מידע אודות 10,855 חולים עם מחלות דלקתיות בתיווך מערכת החיסון (דלקת מפרקים שגרונית, מחלה פסוריאטית, דלקת חוליות מקשחת, מחלת מעי דלקתית, או מחלה ריאומטית סיסטמית אוטואימונית) וסוכרת מסוג 2, אשר החלו טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 (3,570 חולים) או מעכבי DPP-4 (7,285 חולים).

התוצא העיקרי היה תמותה מכל-סיבה, כאשר התוצא המשני כלל סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, בהם תמותה קרדיווסקולארית, אוטם לבבי ואירוע מוחי איסכמי.

הסיכון לתמותה מכל-סיבה היה נמוך ב-52% בחולים שהחלו טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1, בהשוואה לאלו שהחלו טיפול במעכבי DPP-4 (יחס סיכון משוקלל של 0.48, רווח בר-סמך 95% של 0.31-0.75). בנוסף, בחולים שהחלו טיפול באגוניסטים ל-GLP-1 תועד סיכון מופחת משמעותית לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (יחס סיכון משוקלל של 0.66, רווח בר-סמך 95% של 0.50-0.88), בפרט אוטם לבבי (יחס סיכון משוקלל של 0.62, רווח בר-סמך 95% של 0.40-0.96) לעומת אלו שהחלו טיפול במעכבי DPP-4.

בתת-קבוצה של חולים עם דלקת מפרקים שגרונית וסוכרת מסוג 2, באלו שהחלו טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 תועד סיכון נמוך ב-55% לתמותה מכל-סיבה וסיכון נמוך ב-61% לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, בהשוואה לאלו שהחלו טיפול במעכבי DPP-4.

ממצאי המחקר מעידים כי טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 מלווה בשיעורים נמוכים יותר של תמותה וסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, בהשוואה לטיפול במעכבי DPP-4. נתונים אלו תומכים בהשפעה המגנה הלבבית של תכשירים אלו באוכלוסיית חולים זו.

PLoS One, Aug 8, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה