אורתופדיה-פיזיותרפיה

דשא טבעי עלול להוביל לפציעות ראש חמורות יותר מדשא מלאכותי בשחקני פוטבול (Clin J Sport Med)

בגברים צעירים המשחקים פוטבול אמריקאי, חומרת ותסמיני זעזוע מוח משמעותיים יותר באלו שחוו פציעה על דש טבעי, בהשוואה לדשא מלאכותי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Clinical Journal of Sports Medicine.

חלק גדול ממגרשי הדשא הטבעי, בעיקר אלו המשמשים צעירים, אינם מתוחזקים היטב ועלולים להיות קשים יותר ולכן הסיכון לפציעה עלול להיות גדול יותר בהשוואה לדשא מלאכותי, אשר התפתח מאוד בשנים האחרונות בהשוואה למגרשים הישנים והקשים.

החוקרים בחנו את ההבדלים בתסמיני זעזוע מוח בצעירים המשחקים פוטבול אמריקאי ונפצעי בזמן משחק על דשא טבעי או משטח מלאכותי.

המחקר כלל נתונים ממאגר North Texas Concussion Registry, מחקר פרוספקטיבי, רב-מרכזי. מדגם המחקר כלל 62 שחקני פוטבול בגילאי 10-24 שנים, אשר חוו זעזוע מוח לאחר מפגש בין הקסדה והקרקע (דשא טבעי: 33 פצועים; דשא מלאכותי: 29 פצועים) ופנו למרפאה המתמחה בזעזוע מוח בתוך 14 ימים מהחבלה.

התוצא העיקרי היה דיווח עצמי על מספר וחומרת תסמינים לאחר הפציעה כפי שנקבע לפי מדד SCAT5 (או Sport Concussion Assessment Tool 5th Edition) בעת הביקור הראשון במרפאה. מדדי SCAT5 משולבים למדד בטווח 0 (ללא תסמינים) עד 6 (התסמינים החמורים ביותר).

מהתוצאות עולה כי בשתי הקבוצות תועד מספר ממוצע דומה של ימים מאז הפציע טרם הערכה רפואית (6.1 לעומת 5.3 ימים), היסטוריית זעזוע מוח והיסטוריית כאבי ראש. עם זאת, החוקרים כותבים כי בקרב שחקנים שחוו זעזוע מוח עקב משחק על דש טבעי מדדי חומרת תסמינים היו גבוהים יותר (26.6 לעומת 11.6, p=0.005) וכך גם מספר התסמינים הכולל (10.3 לעומת 5.9, P=0.006), בהשוואה לאלו שנפצעו בזמן משחק על דשא מלאכותי.

מהנתונים עולה עוד כי אלו שנפצעו בזמן משחק על דשא מלאכותי היו מעט מבוגרים יותר, מאלו שנפצעו בזמן משחק על מגרש מלאכותי (גיל ממוצע של 14.6 לעומת 13.6 שנים).

ממצאי המחקר עומדים בניגוד לתוצאות מחקר קודם שהציע כי ספורטאים צעירים עלולים להיות בסיכון גבוה לחבלות ראש בזמן משחק על דשא מלאכותי. עם זאת, מספר מחקרים אחרים הדגימו שיעורים נמוכים יותר של זעזוע מוח בזמן משחק על מגרש מלאכותי לעומת דשא טבעי.

Clin J Sport Med, Aug 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה