אורתופדיה-פיזיותרפיה

ההשפעה של פעילות דלקת מפרקים שגרונית על חומרת מחלת ריאות אינטרסטיציאלית נלווית (Arthritis Research & Therapy)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Arthritis Research & Therapy עולה כי לדרגת פעילות דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) השפעה משמעותית על חומרת מחלת ריאות אינטרסטיציאלית, הן מבחינה הדמייתית והן מבחינה פיזיולוגית, בחולים עם מחלת המפרקים ומחלת הריאות.

הפרעה בתפקוד הריאתי משפיעה לרעה על הישרדות חולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית משנית לדלקת מפרקים שגרונית (RA-ILD) ולכן חשוב להעריך את השפעות פעילות מחלת המפרקים על חומרת מחלת הריאות האינטרסטיציאלית.

החוקרים בחנו את הקשר בין דרגת פעילות מחלת מפרקים שגרונית וחומרת מחלת ריאות אינטרסטיציאלית ב-124 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית (גיל חציוני של 70 שנים, 25.8% גברים) שפנו למרכז ריאומטולוגי בין דצמבר 2020 ועד מרץ 2023.

חומרת מחלת ריאות אינטרסטיציאלית נקבעה באמצעות בדיקת HRCT, עם מדד שנע בין 0% (ללא מעורבות) ועד 100% (מעורבות כל שדות הריאה) ותפקודי ריאות דוגמת FVC (או Forced Vital Capacity) ו-Predicted FVC (או FVC%). פעילות דלקת מפרקים שגרונית נקבעה על-פי מדד DAS28-ESR (או Disease Activity Score in 28 joints with ESR) ועל-פי CDAI (או Clinical Disease Activity Index).

מבדיקות HRCT עלה כי ב-17 חולים תועדה מחלת ריאות אינטרסטיציאלית, כאשר חומרת מחלת הריאות הייתה קלה (מעורבות של פחות מ-10% מהריאה) ב-7.2% מהחולים, בינונית (מעורבות של לפחות 10% ועד 20%) ב-2.4% וחמורה (מעורבות של 20% ומעלה) ב-4.0% מהחולים.

הן טיטר נוגדני RF (p=0.1) והן מדד DAS28-ESR (p=0.03) נקשרו בקשר מובהק סטטיסטית עם החומרה הכמותית הדמייתית של מחלת ריאות אינטרסטיציאלית. בנוסף, מדד DAS28-ESR נקשר בקשר חיובי עם מדד FVC% הצפוי (p=0.047); עם זאת, לא תועד קשר משמעותי עם מדד CDAI.

החוקרים מסכמים וכותבים כי פעילות מחלת מפרקים שגרונית משפיעה על חומרת מחלת ריאות אינטרסטיציאלית, הן הדמייתית והן פיזיולוגית.

Arthritis Research & Therapy, May 4, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה