אורתופדיה-פיזיותרפיה

החשיבות הפרוגנוסטית של הבדלים במספר מפרקים רגישים מול מספר מפרקים נפוחים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (J Clin Rheumatol)

בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) ומספר גדול יותר של מפרקים רגישים ממפרקים נפוחים תועדו תוצאות גרועות יותר, בפרט בכל הנוגע להשפעה של הכאב על התפקוד, מעורבות חברתית ועייפות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Rheumatology.

בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית בשלב מוקדם חשוב להבין את ההשפעה של הבדלים במספר מפרקים רגישים ונפוחים על תוצאים לפי דיווחי-מטופלים על איכות החיים הבריאותית במטרה לפתח גישות טיפול מותאמות אישית.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את ההשפעה של הבדלים במספר מפרקים נפוחים ורגישים על תוצאים לפיו דיווחי המטופלים לאחר שנה אחת. מדגם המחקר כלל 547 חולים (גיל ממוצע של 56 שנים, 70% נשים; משך תסמינים ממוצע של 5.3 חודשים) עם אבחנה של דלקת מפרקים שגרונית מוקדמת, אשר טופלו ב-18 מרכזים בקנדה בין ינואר 2016 ועד אוגוסט 2022.

הבדלים במספר מפרקים נפוחים ורגישים נבחנו ב-28 מפרקים (שישה מפרקים גדולים ו-22 מפרקים קטנים) בתחילת המחקר ולאחר 3, 6 ו-12 חודשים באמצעות מדד PROMIS-29 (או Patient Reported Outcomes Measurement Information System), הכולל שבעה תחומי בריאות. מדד PROMIS גבוהים יותר מעידים על תוצאות בריאותיות טובות יותר.

עליה של נקודה אחת בהבדל בין מספר מפרקים רגישים ונפוחים נקשר באופן משמעותי עם מדדי PROMIS גרועים יותר בהערכת תפקוד גופני (= -0.27β) ומעורבות חברתית (= -0.34β). עליה של נקודה אחת בהבדל בין מפרקים רגישים ונפוחים נקשרה עם תוצאות גרועות יותר לפי מדד PROMIS בהערכת הפרעה משנית לכאב (=0.49β), עייפות (=0.34β), הפרעות שינה (=0.29β), חרדה (=0.23β) ודיכאון (=0.20β).

הבדלים במספר מפרקים רגישים ונפוחים במפרקים גדולים נקשר בקשר מובהק סטטיסטית במיוחד עם תוצאים גרועים יותר לפי דיווח המטופלים, בהשוואה להבדלים ברגישות ונפיחות מפרקים קטנים.

ניתוח סטטיסטי אישר את מהימנות הממצאים הראשוניים אודות הקשר בין מספר מפרקים ותוצאים לפי דיווחי מטופלים כפי שנקבע לפי PROMIS-29, גם לאחר תקנון לרמות CRP בתרחישים שונים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם מספר גדול יותר של מפרקים רגישים לעומת מפרקים נפוחים תתכן החמרה בכל שבעת התחומים הבריאותיים, בעיקר הפרעה של הכאב, מעורבות חברתית ועייפות. הם קוראים לריאומטולוגים להיות ערניים לחולים עם דלקת מפרקים שגרונית בשלב מוקדם עם מספר גדול יותר של מפרקים רגישים מנפוחים, בעיקר במקרים של מפרקים גדולים.

J Clin Rheumatol,  May 1, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה