אורתופדיה-פיזיותרפיה

האם גישה ניתוחית לטיפול בשבר צוואר הירך משפרת את איכות החיים של החולים? (JAMA Netw Open)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי הגישה הניתוחית לטיפול בשבר צוואר הירך אינה משפיעה משמעותית על השיפור איכות החיים של החולים, כאשר לא תוארו הבדלים באיכות החיים, כאב, ניידות ונטייה לנפילות  בין ניתוח בגישה לטראלית ישירה או ניתוח בגישה אחורית-קדמית.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 555 חולים עם שברים אקוטיים בצוואר ירך שהופנו לניתוח המיארתרופלסטיה בגישת PLA (או Posterolateral Approach, 272 חולים) או בגישת DLA (או Direct Lateral Approach, 283 חולים). המחקר בוצע במקביל לניסוי טבעי שכלל 288 חולים, מהם 172 בזרוע DLA ו-116 בזרוע PLA.

התוצא העיקרי של המחקר היה איכות חיים בריאותית שישה חודשים לאחר הניתוח, כפי שנקבע לפי תוצאות שאלון EQ-5D-5L. תוצאים משניים כללו פריקה, חשש מנפילה או נפילות, פעילויות יומיומיות, כאב וניתוח חוזר.

מהנתונים לאחר שישה חודשי מעקב עלה כי אין הבדל מובהק סטטיסטית בממוצע מדד EQ-5D-5L בין קבוצת הניתוח בגישת DLA (0.5, רווח בר-סמך 95% של 0.45-0.55) לעומת PLA (0.49, רווח בר-סמך 95% של 0.44-0.54). בנוסף, תוצאים משניים כולל זיהומים, כאב, ניידות ונטייה לנפילות לא היו שונים משמעותית בין הקבוצות.

עם זאת, החוקרים זיהו סיכון גבוה יותר לפריקה וניתוח חוזר בחולים לאחר ניתוח בגישת PLA לעומת ניתוח בגישת DLA. הבדל זה היה מובהק סטטיסטית ומשמעותי קלינית.

השלכות תוצאות המחקר לשיפור הטיפול בחולים אינן ישירות, כאשר הסיכון לפריקה וניתוח חוזר לאחר ניתוח בגישת PLA ללא תועלת ברורה לגישה זו עשוי לתמוך בהעדפת ניתוח בגישת DLA.

לצד מחקר זה השלימו החוקרים הערכה כלכלית וכימתו את התפקוד הגופני ושיווי המשקל בתת-קבוצה של חולים. ממצאים אלו יסייעו להעריך טוב יותר את העלויות והתועלת של ניתוחים בגישת DLA ובגישת PLA במטרה לקבל החלטות מבוססות-עדויות אודות הגישה הניתוחית בקשישים הנדרשים להמיארתרופלסטיה לאחר שבר ירך.

JAMA Netw Open, May 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה