אורתופדיה-פיזיותרפיה

סיכון מוגבר לסוכרת בחולים לאחר התערבות ניתוחית לטיפול בתסמונת תעלה קרפאלית (Diabetes, Obesity and Metabolism)

בחולים שעברו התערבות ניתוחית לטיפול בתסמונת תעלה קרפאלית סיכון מוגבר להתפתחות סוכרת מאוחר יותר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סוכרת הינה גורם סיכון לתסמונת תעלה קרפאלית, אך לא ידוע אם תסמונת תעלה קרפאלית מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות סוכרת בשלב מאוחר יותר. לבחינת הנושא הם התבססו על נתונים ממאגרי נתונים בדנמרק להערכת הסיכון להתפתחות סוכרת ב-83,466 חולים (גיל חציוני של 54 שנים) שעברו ניתוח לטיפול בתסמונת תעלה קרפאלית בין ינואר 1996 ועד דצמבר 2018.

במחקר נבחן הסיכון להתפתחות סוכרת בחולים לאחר ניתוח תסמונת תעלה קרפאלית ובין ביקורות מהאוכלוסייה הכללית שהותאמו ביחס 1:5 לפי גיל ומין (417,330 ביקורות). המשתתפים היו במעקב עד לאבחנה של סוכרת במהלך אשפוז או מרשם לתרופה להפחתת רמות סוכר בדם, או עד למוות, הגירה, או תום תקופת המחקר.

שיעורי ההיארעות המצטברים של סוכרת היו גבוהים יותר בחולים לאחר ניתוח לטיפול בתסמונת תעלה קרפאלית, בהשוואה לביקורות תואמות בגיל ומין (16.8% לעומת 10.3%).

בחולים לאחר התערבות ניתוחית לטיפול בתסמונת תעלה קרפאלית תועד סיכון גבוה יותר להתפתחות סוכרת בתוך שנה מהניתוח (יחס סיכון של 1.72) ולאורך יתר תקופת המחקר (מעל שנה מהניתוח: יחס סיכון של 1.66).

הסיכון להיארעות סוכרת לאחר ההתערבות הניתוחית היה גבוה יותר בחולים צעירים יותר בגילאי 18-39 שנים (יחס סיכון מתוקן של 2.77) בהשוואה לחולים בגילאי 70-79 שנים (יחס סיכון מתוקן של 1.29).  כמו כן, בחולים לאחר ניתוח דו”צ תועד סיכון גבוה יותר להתפתחות סוכרת, בהשוואה לביקורות תואמות (יחס סיכון מתוקן של 1.86).

החוקרים מסכמים וכותבים כי זיהוי חולים בסיכון גבוה להתפתחות סוכרת עשוי לאפשר התערבות מוקדמת למניעת הפרעה במשק הסוכר. עם זאת, גורמים אחרים דוגמת השמנה ורמות המוגלובין מסוכרר, עשויים להשפיע על הקשר שתואר במחקר הנוכחי.

Diabetes, Obesity and Metabolism, Jan 20, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה