אורתופדיה-פיזיותרפיה

נתוני רשומות רפואיות ממוחשבות עשויים בזיהוי מטופלים בסיכון גבוה למחלת עורקים היקפית (JACC Advances)

מודל לימוד-מכונה המבוסס על מאפיינים ברשומות הרפואיות המצויים בקורלציה עם מדד ABI (או Ankle-Brachial Index) עשוי לסייע בזיהוי מטופלים בסיכון גבוה למחלת עורקים היקפית, בהם יש מקום לטיפול מניעתי, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JACC: Advances. 

מטרת המחקר הייתה לפתח מודל לזיהוי מטופלים בסיכון גבוה למחלת עורקים היקפית על-בסיס מידע הזמין ברשומות הרפואיות. החוקרים אספו נתונים אודות מדד ABI ו-60 מאפיינים אחרים בנוגע ל-3,298 מטופלים (גיל ממוצע של 58 שנים; 57% גברים). 

טכנולוגיות לימוד מכונה וניתוח סטטיסטי שימשו לפתח מודלים להערכת נוכחות מחלת עורקים היקפית, כפי שנקבע לפי מדד ABI קטן מ-0.9, בחולים ללא תיעוד קודם של מדד ABI ברשומה הרפואית. מודלים אלו עברו תיקוף פנימי וחיצוני והתוצאות נבחנו אל מול בדיקות סקר מבוססות-גיל.

במחקר נבחנו 60 מאפיינים, אשר דורגו לפי הקורלציה שלהם עם מדד ABI, ליצירת אלגוריתם לחיזוי מדד ABI של המטופל, כאשר החוקרים יצרו חמישה מודלים על-פי חשיבות המשתנים. מודלים אלו נבחנו במדגם אימון שכלל 2,209 מטופלים מהמרכז הרפואי ונדרבילט ולאחר מכן שימוש לחיזוי מחלת עורקים היקפית בשלושה מדגמים: 1,089 מטופלים מונדרבילט, 2,922 מטופלים מנורת’-ווסטרן ו-2,488 משתתפים בסקר NHANES לשנים 2003-2004. בכל המודלים תועדו תוצאות דומות עם שטח מתחת לעקומה של 0.67-0.68.

החוקרים השלימו ניתוח נוסף של הנתונים עם המודל האובייקטיבי, אשר כלל משתנים רבים כולל גיל, מין, לחץ דם סיסטולי, לחץ דם דיאסטולי, לחץ דופק, טיפול בתרופות כנגד סוכרת, טיפול בתרופות ליתר לחץ דם, היסטוריה של עישון ויחס בין כולסטרול כולל ו-HDL.

המודל האובייקטיבי (שטח מתחת לעקומה של 0.68) הדגים תוצאות טובות יותר ממודל מבוסס-גיל (שטח מתחת לעקומה של 0.62, p<0.001). החוקרים מציינים כי מודל שכלל את כל המאפיינים לא הדגים תוצאות טובות יותר מהמודל האובייקטיבי (p=0.31).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מודל לימוד מכונה המדרג את מאפייני החולים על-בסיס נתונים זמינים ברשומה הרפואית עשוי לסייע בזיהוי חולים בסיכון גבוה למחלת עורקים היקפית.

JACC Advances, Sep 2023

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה