אורתופדיה-פיזיותרפיה

מטופלים במדינות סמוכות לקו המשווה מפתחים דלקת מפרקים שגרונית בגיל מוקדם יותר (Ann Rheum Dis)

מטופלים המתגוררים במדינות קרובות יותר לקו המשווה מפתחים דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) בגיל צעיר יותר, קשר הנובע ככל הנראה מהבדלים במצב הסוציו-אקונומי, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases.

במאגר הבינלאומי METEOR שולבו נתונים אודות חולים עם דלקת מפרקים שגרונית וספונדילוארתריטיס ממדינות שונות ברחבי העולם. כאשר החוקרים אספו את הנתונים הם שמו לב להבדלים גדולים בגיל הופעת דלקת מפרקים שגרונית בקרב חולים במדינות שונות.

להערכת הקורלציה בין קו הרוחב ובין הסיכון להתפתחות דלקת מפרקים שגרונית, החוקרים בחנו את נתוני מאגר METEOR, הכולל מידע אודות חולים עם דלקת מפרקים שגרונית מצפון אמריקה, דרום אמריקה, אירופה, אסיה ואפריקה.

התוצא העיקרי היה גיל הופעת דלקת מפרקים שגרונית, כאשר מועד הופעת התסמינים שימש כתוצא משני. ברמת המטופל, החוקרים אספו נתונים אודות מין החולים, מצב Rheumatoid Factor והרגלי עישון, כמו גם נוכחות נוגדנים כנגד Citrullinated Protein. בנוסף, נאסף מידע אודות הוצאות רפואיות לכל אדם, תוחלת חיים, תוצר מקומי גולמי ורמת הכנסה של כל המדינות במאגר.

ניתוח הנתונים כלל 37,981 חולים מ-93 בתי חולים ב-17 מדינות. כל עלייה בדרגה אחת בקו הרוחב לוותה בעליה של 0.23 שנים בגיל הממוצע בעת אבחנת דלקת מפרקים שגרונית (רווח בר-סמך 95% של 0.095-0.38), מגמה שהובילה להבדל של מעלה 10 שנים, בממוצע, בגיל הופעת המחלה.  כאשר החוקרים לקחו בחשבון את המצב הסוציו-אקונומי, העלייה הממוצעת בגיל הממוצע של החולים בעת האבחנה של דלקת המפרקים השתנה מ-0.23 שנים ל-0.051 שנים (רווח בר-סמך 95% של 0.37- עד 0.38) לכל עליה בקו הרוחב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בקרב אלו המתגוררים קרוב יותר לקו המשווה, דלקת מפרקים שגרונית מתפתחת בשלב מוקדם יותר, כאשר מהנתונים עולה כי ההסבר עשוי להיות קשור להבדלים ברמה הסוציו-אקונומית של המטופלים המתגוררים במדינות אלו.

Ann Rheum Dis, July 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה