אורתופדיה-פיזיותרפיה

זיהום בקורונה לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך או ברך מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים ותמותה (J Arthroplast,)

בקרב חולים ששבו לאשפוז עקב COVID-19 בתוך 90 ימים מניתוח החלפה מלאה של מפרק ירך או ברך תועד סיכון גבוה מאוד לסיבוכים ותמותה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Arthroplasty.

מדגם המחקר כלל 712 חולים שעברו ניתוח אלקטיבי להחלפה מלאה של מפרק הירך או הברך ולאחר מכן נדבקו בקורונה לאחר 117 ימים מניתוח להחלפת מפרק ירך ו-128 ימים לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך. החוקרים בחנו גם מדגם מותאם של 4,727 חולים שעברו ניתוח החלפה מלאה של מפרק וללא אבחנה של COVID-19 לאחר ההתערבות.

התוצאים שנכללו במחקר כללו שחרור למקום שאינו ביתם של החולים, תסחיף ריאתי, זיהום סביב המפרק התותב, אלח-דם, אשפוז חוזר ותמותה.

מהנתונים עולה כי 33.6% מהחולים שנדבקו בקורונה ועברו ניתוח החלפת מפרק ירך ו-32.5% מהחולים שנדבקו בקורונה ועברו ניתוח החלפת ברך נדרשו לאשפוז חוזר בתוך 90 ימים. החוקרים מצאו כי שחרור למוסד סיעודי או מרכז שיקום אקוטי לווה בסיכון מוגבר לאשפוזים חוזרים לאחר ניתוח החלפה מלאה של הברך באלו שנדבקו בקורונה לאחר הניתוח.

מהממצאים עולה כי אבחנה של COVID-19 לוותה בסיכון מוגבר לתסחיף ריאתי לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך, כמו גם בסיכון מוגבר לזיהום סביב מפרק תותב ואלח-דם לאחר ניתוח החלפת מפרק הירך.

בקבוצת הביקורת תועדו שיעורי תמותה של 0.09%, בעוד שבקרב אלו עם אבחנה של COVID-19 תועדו שיעורי תמותה של 3.51%, עם שיעורי תמותה שעלו עד 7.94% בקרב אלו שנדרשו לאשפוז חוזר בשל אבחנה של COVID-19. חשוב מכך, בקרב חולים שנדבקו ב-COVID-19 לאחר ניצוח אלקטיבי להחלפה מלאה של מפרק הברך או הירך תועד סיכון גבוה כמעט פי 39 לתמותה, בהשוואה לביקורות תואמות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על סיכון מוגבר לסיבוכים, כולל תמותה, בקרב חולים שנדבקו בקורונה לאחר ניתוח החלפה מלאה של מפרק הירך או הברך.

J Arthroplast, June 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה