אורתופדיה-פיזיותרפיה

האם טיפול במטפורמין עשוי להפחית את הסיכון לאוסטיאוארתריטיס בחולים עם סוכרת? (JAMA Netw Open)

בקרב חולים עם סוכרת מסוג 2 תחת טיפול במטפורמין תועד סיכון נמוך ב-24% לאוסטיאוארתריטיס, בהשוואה לאלו שטופלו בתרופות ממשפחת סולפוניל-אוריאה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציעו כי טיפול במטפורמין עשוי למנוע התפתחות אוסטיאוארתריטיס בחיות עם אי-יציבות של המניסקוס המדיאלי. על-בסיס תצפיות אלו, הם ביקשו לבחון אם יש סימנים אפידמיולוגיים לתועלת של טיפול במטפורמין בבני אדם.

להערכת הקשר האפשרי בין טיפול במטפורמין ובין התפתחות אוסטיאוארתריטיס החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי להערכת נתונים ממאגר Optum Clinformatics Data Mart Database. הם כללו חולים בגילאי 40 שנים ומעלה עם אבחנה של סוכרת וטיפול במטפורמין או סולפוניל-אוריאה. המחקר לא כלל חולים עם אבחנה של סוכרת מסוג 1, חולים שקיבלו טיפול לפני אבחנה של סוכרת או במידה והחלו בטיפול במשלב מטפורמין וסולפוניל-אוריאה.

החולים חולקו לשתי קבוצות עם 23,937 חולים בכל קבוצה: קבוצת חולים שקיבלו מטפורמין במשך לפחות 90 ימים, או קבוצת ביקורת שטופלה בסולפוניל-אוריאה למשך לפחות 90 ימים. התוצא העיקרי היה מרווח הזמן עד לאבחנה של אוסטיאוארתריטיס החל מ-90 ימים לאחר התחלת הטיפול התרופתי. תוצא סיום שני היה מרווח הזמן עד להחלפת מפרק, החל מ-90 ימים לאחר התחלת הטיפול התרופתי. תוצאים נוספים כללו אבחנה של אוסטיאוארתריטיס, השלמת פרוצדורות להחלפת מפרק, הפסקת טיפול, התחלת טיפול בתרופה אחרת לסוכרת, או הוצאה ממאגר הנתונים.

בקרב מטופלים במטפורמין תועד סיכון נמוך ב-24% להתפתחות אוסטיאוארתריטיס, בהשוואה לאלו שטופלו בסולפוניל-אוריאה (יחס סיכון מתוקן של 0.76, רווח בר-סמך 95% של 0.68-0.85). לא תועדו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בסיכוי לניתוח החלפת מפרק (יחס סיכון מתוקן של 0.80, רווח בר-סמך 95% של 0.50-1.27).

ניתוח סטטיסטי נוסף הראה כי הסיכון להתפתחות אוסטיאוארתריטיס נותר נמוך יותר בזרוע הטיפול במטפורמין לעומת סולפוניל-אוריאה (יחס סיכון מתוקן של 0.77, רווח בר-סמך 95% של 0.65-0.90). הסיכון לניתוח החלפת מפרק נותר גם נותר לא מובהק סטטיסטית (יחס סיכון מתוקן של 1.04, רווח בר-סמך 95% של 0.60-1.82).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי מטפורמין עשוי להגן מפני התפתחות אוסטיאוארתריטיס בחולים עם סוכרת מסוג 2. הממצאים מהווים את הבסיס למחקרים עתידיים להערכת התועלת של התרופה כנגד אוסטיאוארתריטיס.

JAMA Netw Open, Apr 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה