אורתופדיה-פיזיותרפיה

הבדלים בין הופעה מוקדמת לעומת מאוחרת של דלקת מפרקים פסוריאטית  (Joint Bone Spine)

במאמר שפורסם בכתב העת Joint, Bone and Spine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי בחולים עם הופעה מאוחרת של דלקת מפרקים פסוריאטית (Psoriatic Arthritis) מאפיינים קליניים שונים ודרגת חומרה גבוהה יותר, בהשוואה לחולים עם הופעה מוקדמת של דלקת מפרקים פסוריאטית.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין הגיל בעת הופעת תסמיני דלקת מפרקים פסוריאטית ובין מאפיינים קליניים ונטל המחלה. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי וחתך שכלל תת-קבוצה של 231 חולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית לאורך פחות מעשר שנים ממאגרי REGISPONSER ו-RESPONDIA. החולים סווגו לשתי קבוצות בהתאם גיל הופעת תסמיני דלקת מפרקים פסוריאטית: הופעה מוקדמת הוגדרה בנוכחות הופעת תסמינים עד גיל 40 שנים והופעה מאוחרת הוגדר בנוכחות הופעת תסמינים בגילאי 60 שנים ומעלה.

החוקרים השוו את המאפיינים הקליניים של חולים עם הופעה מוקדמת לעומת הופעה מאוחרת של המחלה והשלימו ניתוח סטטיסטי לקביעת גורמים הקשורים עם הופעה מאוחרת של דלקת מפרקים פסוריאטית.

מהנתונים עולה כי בקרב חולים עם הופעה מוקדמת של דלקת מפרקים פסוריאטית שיעור הגברים היה נמוך יותר (62.3% לעומת 86.4%), בעוד ששיעורי אנתזיטיס (24.6% לעומת 9.8%) וסקרואילאיטיס (16.8% לעומת 7.7%) היו גבוהים יותר. בנוסף, בחולים עם הופעה מוקדמת של מחלת המפרקים תועדו מדדים נמוכים יותר של BASFI(2.2 לעומת 3.3) ונזק מבני מינורי לפי סולם BASRI בעמ”ש (1.6 לעומת 2.9) ובכלל השלד (1.9 לעומת 3.4).

לא תועדו הבדלים מובהקים סטטיסטית בין הקבוצות בפעילות המחלה לפי מדדי BASDAI ו-ASDAS.

מניתוח סטטיסטי עלה סיכון מוגבר להופעה מאוחרת של דלקת מפרקים פסוריאטית בגברים (יחס סיכויים של 4.4, רווח בר-סמך 95% של 1.3-16.3), נזק מבני גדול יותר לפי מדד BASRI (יחס סיכויים של 3.3, רווח בר-סמך 95% של 1.3-8.1), שכיחות גבוהה יותר של דלקת מפרקים בגפיים עליונות (יחס סיכויים של 2.8, רווח בר-סמך 95% של 1-7.7) ואובדן תפקוד גדול יותר לפי סולם BASFI (יחס סיכויים של 1.3, רווח בר-סמך 95% של 1.0-1.6).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הופעה מאוחרת של דלקת מפרקים פסוריאטית מלווה במאפיינים קליניים שונים ודרגת חומרה גבוהה יותר, בהשוואה להופעה מוקדמת של דלקת מפרקים פסוריאטית.

Joint Bone Spine, Mar 17, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה