אורתופדיה-פיזיותרפיה

טיפול בביספוספנטים לפני ניתוח החלפת מפרק ירך מלווה בסיכון מוגבר לשבר סביב שתל תותב (מתוך כנס ה-AAOS)

השימוש בביספוספנטים לפני ניתוח להחלפה מלאה של מפרק הירך הינו גורם סיכון אפשרי לשבר סביב המפרק התותב בחולים עם אוסטיאופורוזיס, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Orthopedic Surgeons.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 30,137 חולים עם אוסטיאופורוזיס שעברו ניתוח החלפת מפרק ירך וסיווגו אותם לקבוצת חולים שטופלו בביספוספנטים ואלו שלא קיבלו טיפול בתרופות ממשפחה זו. טיפול בביספוספנטים הוגדר בנוכחות מרשם רציף לטיפול התרופתי במשך לפחות שישה חודשים לפני הניתוח. חולים נאיביים לביספוספנטים לא קיבל כל טיפול בתרופות אלו במהלך תקופת המחקר.

במסגרת המחקר הותאמו חולים שטופלו בביספוספנטים הותאמו ביחס 1:1 לחולים שלא קיבלו טיפול בתרופות אלו לפי גיל, מין, מחלות רקע ואבחנה קדם-ניתוחית של השמנה, שימוש בטבק, דלקת מפרקים שגרונית ושימוש באלכוהול. החוקרים כללו משתנים דמוגרפיים אלו בהתאמה מאחר ואלו בין גורמי הסיכון המרכזיים לשברי שבריריות בחולים עם אוסטיאופורוזיס וכן מהווים מרכיבים מרכזיים במדד FRAX של ארגון הבריאות העולמי.

החוקרים השוו את התוצאות לאחר שנתיים בין שתי הקבוצות והשלימו ניתוח לפי תתי-קבוצות להערכת חולים לאחר ניתוח עם צמנט וחולים ללא צמנט.

מהנתונים עולה כי בקרב מטופלים בביספוספנטים תועד סיעור גבוה יותר משמעותית של שברי סביב השתל התותב, בהשוואה לאלו שלא קיבלו טיפול בתרופות אלו. עם זאת, לא תועדו הבדלים משמעותיים בין שתי הקבוצות בתוצאים אחרים לאחר שנתיים, כולל זיהום סביב מפרק תותב, התרופפות אספטית, פריקה ותמותה.

למרות שבחולים שטופלו בביספוספנטים שעברו ניתוח החלפת מפרק ירך ללא צמנט תועדה נטייה לשיעורים גבוהים יותר של שבר סביב שתל תותב, החוקרים מציינים כי בזרוע הטיפול בביספוספנטים, חולים שעברו ניתוח עם צמנט נטו לשיעורים נמוכים יותר של שברים סביב שתל תותב, אך ההבדלים לא היו מובהקים סטטיסטית.

החוקרים מוסיפים עוד כי בקרב מטופלים בביספוספנטים שעברו ניתוח החלפת מפרק ירך ללא צמנט תועדו שיעורים נמוכים יותר של ניתוחי רביזיה, בהשוואה לחולים שלא טופלו בתרופות אלו, אם כי הבדל זה לא היה מובהק סטטיסטית.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Orthopedic Surgeons

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה