אורתופדיה-פיזיותרפיה

מה בין רמות סוכר בדם בצום ובין תסמיני אוסטיאוארתריטיס של הברך? (Arthritis Res Ther)

בקרב חולים עם עדות הדמייתית לאוסטיאוארתריטיס של הברך עם רגישות-יתר מרכזית לכאב (Central Sensitization), באלו עם רמות גבוהות יותר של סוכר בצום תועדו תסמינים חמורים יותר בברך, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Arthritis Research & Therapy.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לתסמינים של אוסטיאוארתריטיס של הברך נטל סוציאלי גלובאלי; לאור זאת, איזון תסמינים אלו עשוי להביא לשיפור המצב הבריאותי של החולים, לצד הפחתת ההשפעה החברתית של המחלה. מחקרים קודמים הציעו כי במצבי היפרגליקמיה בחולי סוכרת מנגנונים תאיים ומולקולאריים משפיעים על מסלולי כאב ומובילים להעצמת הכאב.

להערכת הקשר בין רמות הסוכר בדם ובין תסמיני אוסטיאוארתריטיס של הברך, החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי שכלל חולים עם אוסטיאוארתריטיס ודירוג Kellgren-Lawrence של 2 נקודות ומעלה בכל ברך. החוקרים הוציאו מהמחקר חולים תחת משככי כאבים פומיים או חולים שעברו ניתוח להחלפה מלאה של מפרק הברך, כמו גם חולים עם היסטוריה של דלקת מפרקים שגרונית, מחלה ממארת, או מחלה פסיכיאטרית.

מדגם המחקר כלל 297 חולים, מהם 48 עם רגישות-יתר מרכזית לכאב.

החוקרים לא זיהו קורלציה בין רמות סוכר בדם בצום ובין התסמינים בברך בחולים ללא רגישות יתר מרכזית לכאב. עם זאת, באלו עם רגישות-יתר מרכזית לכאב, זוהה קשר שלילי בין רמות סוכר בדם צום ובין תסמיני כאב (p=0.003), פעילויות יומיומיות (p=0.003) ומעורבות בפעילויות ספורט (p=0.007).

לאורך שנה אחת של מעקב, רמות סוכר בצום גבוהות יותר בתחילת המחקר ניבאו תסמינים חמורים יותר בברך בחולים עם עדות הדמייתית לאוסטיאוארתריטיס של הברכיים עם רגישות-יתר מרכזית. מנגד, לא זוהה קשר בין רמות סוכר בדם בצום ובין התסמינים בברכיים בחולים עם עדות הדמייתית לאוסטיאוארתריטיס של הברך וללא רגישות-יתר מרכזית.

בקרב חולים עם עדות הדמייתית לאוסטיאוארתריטיס של הברך עם רגישות-יתר מרכזית לכאב, רמות סוכר בצום גבוהות יותר מלוות בתסמינים חמורים יותר בברכיים, ממצא אשר לא תואר בחולים עם עדות הדמייתית לאוסטיאוארתריטיס של הברך וללא רגישות-יתר מרכזית לכאב.

Arthritis Res Ther, Dec 13, 2022

לידיעה ב-Healio

2 תגובות
  1. יעקב מצגר
    יעקב מצגר אומר:

    אתם כותבים קורלציה שלילית אבל “רמות סוכר בצום גבוהות יותר בתחילת המחקר ניבאו תסמינים חמורים יותר בברך בחולים עם עדות הדמייתית לאוסטיאוארתריטיס של הברכיים עם רגישות-יתר מרכזית” שזה אומר קורלציה חיובית בין הכאב לרמת הסוכר.
    הסיבה לבלבול היא שהם השתמשו ב KOOS ששם מדד נמוך פירושו כאב גבוה.
    הקורלציה עם KOOS היא שלילית. הקורלציה עם עוצמת הכאב היא חיובית.

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה