אורתופדיה-פיזיותרפיה

פעילות גופנית בהיקף נמוך עשויה להקל על כאבי ברכיים בחולים עם אוסטיאוארתריטיס (Ann Intern Med)

פעילות גופנית עשויה להקל על התסמינים בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברכיים, אך אין בהכרח צורך בפעילות גופנית בהיקף נרחב, כאשר משטר פעילות במינון-נמוך סייע לחולים באופן דומה למשטר פעילות בעצימות גבוהה יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פעילות גופנית הינה הטיפול הראשון המומלץ לחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברכיים, אך היקף הפעילות המומלץ אינו ידוע. להערכת הנושא, החוקרים השלימו את המחקר הנוכחי שכלל 189 חולים מארבעה מרכזים בשבדיה ונורבגיה עם אבחנה של אוסטיאוארתריטיס של הברך.

המשתתפים חולקו באקראי לתכנית אימון במינון נמוך או במינון גבוה, אשר הושלמה שלוש פעמים בשבוע למשך 12 שבועות תחת השגחה של פיזיותרפיסט. המשתתפים בקבוצת פעילות במינון גבוה השלימו 11 תרגילים בכל מפגש, אשר ארך 70-90 דקות.  אלו בקבוצת הפעילות במינון נמוך השלימו 5 תרגילים בכל אימון, אשר ארך 20-30 דקות.

מדד KOOS (או Knee Injury and Osteoarthritis Outcome Score), המשמש להערכת כאב, תסמינים אחרים, תפקוד בחיי יומיום, תפקוד בפעילות ספורט ופנאי ואיכות חיים על-רקע הברך.

בחולים בשתי הקבוצות תועד שיפור משמעותי עם הזמן, אך אימון במינון גבוה לא היה עדיף על אימון במינון נמוך במרבית ההשוואות.

פעילות גופנית במינון גבוה לוותה בתפקוד טוב יותר בפעילויות ספורט ופנאי ואיכות חיים על-רקע מצב הברך לאחר שישה חודשים. עם זאת, הבדלים אלו לא נותרו לאחר שנה אחת.

ההיענות להמלצות הייתה כמעט מלאה בקבוצת האימון במינון נמוך והייתה מעט נמוכה יותר עם תכנית אימונים במינון גבוה.

ממצאים אלו מציעים כי תכנית אימונים הדורשת פחות זמן ופחות תרגילים עדיין עשויה להביא לשיפור בכאב ובתפקוד של חולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך ועשויה להיות קלה יותר לביצוע כך שהחולים יכולים להקפיד על המלצות אלו לאורך פרק זמן ארוך יותר.

Ann Intern Med, Jan 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה