אורתופדיה-פיזיותרפיה

חסר ויטמין D מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים עם כף רגל סוכרתית (J Diabetes Investig)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Diabetes Investigation מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר מובהק סטטיסטית בין חסר ויטמין D ובין סיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה בחולים עם כף רגל-סוכרתית.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקורלציה בין רמות ויטמין D בדם ובין הפרוגנוזה של חולים מסין עם כף רגל סוכרתית. החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את הנתונים אודות 488 מבוגרים עם כף רגל סוכרתית שטופלו במרכז רפואי אחד בין ינואר 2012 ועד סוף דצמבר בשנת 2019. לאחר מעקב טלפוני, 275 חולים נכללו בסופו של דבר במחקר והחוקרים השוו את רמות ויטמין D בדם בקרב חולים עם כף רגל סוכרתית עם פרוגנוזה שונה ובחנו את הקשר בין רמות הוויטמין ובין משתנים פרוגנוסטיים.

חציון ריכוז ויטמין D בדם בחולים עם כף רגל סוכרתית עמד על 37.78 ננומול/ליטר, כאשר ב-31.6% תועד חסר ויטמין D (פחות מ-30 ננומול/ליטר) וב-42.2% תועדו רמות לא-מספקות של הוויטמין (פחות מ-50 ננומול/ליטר).

לאורך חציון מעקב של 52 חודשים, 65 חולים הלכו לעולמם, עם שיעורי תמותה מכל-סיבה של 23.64%. חסר ויטמין D נקשר באופן בלתי-תלוי עם עליה בתמותה מכל-סיבה לאחר תקנון רב-משתני (יחס סיכון של 0.565, p=0.030).

לא תועדו הבדלים מובהקים סטטיסטית בין ריכוזי ויטמין D ובין תוצאים אחרים של כף רגל סוכרתית.

בחולים לאחר קטיעת גפה תועדה מגמה של ריכוזי ויטמין D נמוכים יותר (34.00 לעומת 40.21 ננומול/ליטר, p=0.053).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על קשר בין חסר ויטמין D ובין סיכון מוגבר לתמותה בחולים עם כף רגל סוכרתית ומעלים את פוטנציאל השימוש בתוספי ויטמין D לטיפול בחולים אלו למניעת תמותה מוקדמת.

 

J Diabetes Investig. 2022 Oct 6

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה