אורתופדיה-פיזיותרפיה

היעילות והבטיחות של Tranexamic Acid בחולים עם שבר צוואר ירך לאחר קיבוע תוך-לשדי (Front Pharmacol)

 הטיפול ב- Tranexamic Acid מהווה אפשרות יעילה ובטוחה לבקרת דימומים סביב התערבות ניתוחית לטיפול בשבר תוך-טרוכנטרי בחולים שטופלו באמצעות קיבוע תוך-לשדי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Frontiers in Pharmacology.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Tranexamic Acid מצוי בשימוש נרחב להפחתת הסיכון לדימומים סביב התערבויות ניתוחיות. לאחרונה, מספר מחקרים התמקדו במתן Tranexamic Acid לטיפול בחולים עם שבר תוך-טרוכנטרי לאחר קיבוע תוך-לשדי. עם זאת, היעילות והבטיחות של Tranexamic Acid במחקרים אלו עדיין שנויה במחלוקת ולכן הם השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה להערכת היעילות והבטיחות של Tranexamic Acid בחולים עם שבר תוך-טרוכנטרי לאחר קיבוע תוך-לשדי.

 החוקרים השלימו חיפוש שיטתי במאגרים אלקטרוניים, כולל Cochrane, PubMed ו-EMBASE עד 16 במאי, 2022. היעילות והבטיחות של Tranexamic Acid נבחנו בארבעה היבטים: תוצאים הקשורים לדימום, תוצאים שאינם קשורים לדימום, אירועים תרומבואמבוליים וסיבוכים אחרים.

 הסקירה כללה 9 מחקרים אקראיים ומבוקרים, אשר כללו 972 חולים עם שבר תוך-טרוכנטרי שטופלו ב- Tranexamic Acid.

 באשר לתוצאים הקשורים בדימום, בהשוואה לקבוצת הביקורת בקרב מטופלים ב- Tranexamic Acid היקף אובדן דם בכללותו (הבדל ממוצע של 219.42-, p<0.001), אובדן דם תוך-ניתוחי (הבדל ממוצע של 36.81-, p<0.001), אובדן דם סמוי (הבדל ממוצע של 189.23-, p<0.001) היה נמוך יותר, כמו גם היקף שיעור עירויי מנות דם (סיכון יחסי של 0.64, p=0.002).יתרה מזאת, ריכוז המוגלובין ביום 3 לאחר הניתוח בזרוע הטיפול ב- Tranexamic Acidהיה גבוה יותר משמעותית בהשוואה לקבוצת הביקורת (הבדל ממוצע של 5.75, p=0.01).

 באשר לתוצאים שלא קשורים לדימומים, משך האשפוז היה קצר יותר משמעותית עם Tranexamic Acid (הבדל ממוצע של 0.67-, p=0.003).

 באשר לאירועים תרומבואמבוליים, לא תועדו הבדלים משמעותיים בין זרוע הטיפול ב- Tranexamic Acid וזרוע הביקורת בשיעורי פקקת ורידים עמודים, תסחיף ריאתי, אוטם לבבי ואירוע מוחי איסכמי.

 באשר לסיבוכים או תמותה, לא תועדו הבדלים משמעותיים בין קבוצות הטיפול ב- Tranexamic Acid או פלסבו בשיעור זיהומים נשימתיים, אי-ספיקת כליות ותמותה לאחר-ניתוח בתוך שנה אחת.

 למרות הממצאים המבטיחים, החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת יעילות ארוכת הטווח של Tranexamic Acid במחקרים אקראיים ומבוקרים גדולים יותר.

 

Front Pharmacol. 2022 Sep 19

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה