אורתופדיה-פיזיותרפיה

היעילות והבטיחות של התערבות המבוססת על אפליקציה למכשיר הנייד בחולים עם מחלת מפרקים דלקתית (Rheumatol Int)

אייפד

במאמר שפורסם בכתב העת Rheumatology International מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש התומכות בשימוש באפליקציה ייעודית למכשירים ניידים לניהול הטיפול בחולים עם מחלת מפרקים דלקתית.

בהנחיות ה-European League Against Rheumatism שמים דגש על חשיבות רפואה דיגיטאלית בהגברת המעורבות העצמית ושיפור התוצאות הקליניות בחולים עם דלקת מפרקים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את היעילות והבטיחות של אפליקציה רפואית דיגיטאלית בחולים עם מחלת מפרקים דלקתית.

החוקרים בחנו מדדים דמוגרפיים, משטרי טיפולי, פעילות מחלה ותוצאים אחרים לפי דיווח המטופלים בתחילת המחקר ולאחר ארבעה שבועות שימוש באפליקציה, אשר הייתה בשימוש בשילוב עם טיפול סטנדרטי.

מדגם המחקר כלל 17 חולים (7 גברים, בגילאים בין 19-63 שנים).

במהלך תקופת המחקר לא תועדו שינויים משמעותיים בטיפול כנגד מחלת המפרקים. עם זאת, החוקרים זיהו שיפור מובהק סטטיסטית באיכות החיים הבריאותית, כפי שבא לידי ביטוי בעליה של 23.6% במדדי Physical Component Summary של Short Form-36 ושיפור בפעילות המחלה, כפי שבא לידי ביטוי בירידה של 38.4% במדד Clinical Disease Activity Index וירידה של 39.9% במדד Simple Disease Activity Index.

שיפור משמעותי קלינית תועד במדד הכולל של SF-36 (עליה של 14.4%), לצד שיפור בפעילות המחלה לפי Rheumatoid Arthritis Disease Activity Index (שיפור של  5-15.9%) ובתסמיני דיכאון לפי שאלון Patient Health Questionnaire (9-13.5%). לא תועדה מגמה שלילית באף אחד מהמדדים להערכת יעילות הטיפול ולא דווח על אירועים חריגים לאורך תקופת המחקר.

השימושיות באפליקציה החדשה הייתה גבוהה, עם מדד mHealth Application Usability Questionnaire Score של 5.96 נקודות, עדות לרמת שימושיות גבוהה של האפליקציה.

ממצאי המחקר תומכים בחשיבות האפשרית של טיפול דיגיטאלי משלים בחולים עם מחלות מפרקים דלקתיות שכן נראה כי תכנית טיפול מותאם אישית על-סמך נתונים מאפליקציה דיגיטאלית רפואית משפרת משמעותית מספר תוצאים על-פי דיווח המטופלים ומדדי פעילות מחלה בחולים אלו.

 

 

Rheumatol Int. 2022 Sep 16

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה