אורתופדיה-פיזיותרפיה

האם שיקום באשפוז עשוי להקל על כאב לאחר ניתוח החלפת ברך בשל אוסטיאוארתריטיס? (BMC Musculoskelet Disord)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת BMC Musculoskeletal Disorders עולה כי שיקום באשפוז אינו מנבא היארעות נמוכה יותר של כאב ממושך לאחר שלושה חודשים מניתוח להחלפת מפרק ברך בשל אוסטיאוארתריטיס.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כ-25% מהחולים שלושה חודשים ומעלה לאחר ניתוח החלפה מלאה של מפרק הברך סובלים מכאב ברך ממושך. לא ידוע עם סוג השיקום עשוי להשפיע על עצימות הכאב לאורך זמן לאחר הניתוח.

החוקרים השלימו ניתוח רטרוספקטיבי של מחקר פרוספקטיבי גדול באמצעות מדד Oxford Knee Score Pain במטרה לקבוע אם משתתפים סבלו מכאב בעוצמה גבוהה לאחר 3 חודשים, 12 חודשים ו-36 חודשים מהניתוח. הם השוו את הסיכון היחסי לכאב בעצימות גבוהה בנקודת זמן אלו על-פי מסלול השיקום אליו הופנו החולים לאחר הניתוח להחלפת הברך.

שיעורי היארעות כאב בעוצמה גבוהה בכלל המשתתפים עמדו על 73% לפני-ניתוח, עם שיעורים של 10%, 5% ו-6% לאחר 3 חודשים, 12 חודשים ו-36 חודשים, בהתאמה, לאחר ניתוח להחלפת מפרק הברך. החוקרים זיהו אינטראקציה משמעותית בין משך הזמן בו סבלו החולים מכאב ובין מסלול השיקום, עדות להשפעה של סוג השיקום על הכאב לאחר ניתוח.

מהנתונים עולה כי היארעות כאב בעצימות גבוהה לאחר 3 חודשים מהניתוח לא הייתה שונה משמעותית בין אלו שהופנו לשיקום באשפוז ואלו ששוחררו ישירות לביתם (11.6% לעומת 9.5%, בהתאמה). מניתוח רב-משתני עלה כי נוכחות כאב בעצומה גבוהה טרם הניתוח, דיווח על כאבי גב תחתון או בעיה נוספת בגפה תחתונה מעבר לכאבי ברך, גיל צעיר וסיבוך מג’ורי בתוך 3 חודשים מהניתוח הינם גורמים מנבאים משמעותיים של כאב ממושך, בעוד ששיקום באשפוז לא היה מנבא משמעותי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי חלק בטן אך משמעותי מהחולים לאחר ניתוח החלפה מלאה של מפרק הברך בשל אוסטיאוארתריטיס המשיכו לסבול מכאב בעוצמה גבוהה לאחר 3, 12 ו-36 חודשים מהניתוח, כאשר השתתפות בתוכניות שיקום באשפוז לא זוהו כגורם מנבא משמעותי של המשך כאב.

 

BMC Musculoskelet Disord. 2022 Sep 12

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה