צריכת מזון אולטרה-מעובד מלווה בסיכון מוגבר לתסמונת מעי רגיז (Am J Gastroenterol)

מנתונים תצפיתיים שפורסמו במהלך חודש יוני בכתב העת American Journal of Gastroenterology עולה קשר בין צריכת מזון אולטרה-מעובד ובין סיכון מוגבר לתסמונת מעי רגיז.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מזון אולטרה-מעובד הוא לרוב זול יותר, משווק בצורה נרחבת, מוכן לאכילה, עם חיי מדף ארוכים. יתרה מזאת, מזונות אלו מהווים את החלק העיקרי מהאספקה של סופרים ולכן זמינים מאוד.

החוקרים מצרפת בחנו את הנתונים ממחקר NutriNet-Sante Study, שנועד לבחון את הקשר בין תזונה ובין המצב הבריאותי. הם זיהו נתונים תזונתיים אודות 33,343 מבין למעלה מ-160,000 משתתפים במחקר. מרבית המשתתפים במחקר היו נשים (76.4%), הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 50.4 שנים.

בממוצע, מזון אולטרה-מעובד היה אחראי ל-16% מצריכת המזון היומית במשקל, מקביל ל-33% מסך הצריכה האנרגטית בכל יום. גורמים שנקשרו בקשר מובהק עם צריכה זו כללו גיל צעיר יותר, רמת הכנסה נמוכה והיקף פעילות גופנית קטן יותר. תוצאות דומות תועדו בהערכת צריכת מזון אולטרה-מעובד כאחוז מסך הצריכה האנרגטית.

בסך הכול, 3,516 משתתפים דיווחו על אבחנה של תסמונת מעי רגיז (10.5%). לאחר תקנון, החוקרים זיהו קשר בין שיעור גדול יותר של מזון אולטרה-מעובד בדיאטה ובין שיעורי הימצאות גבוהים יותר של תסמונת מעי רגיז. בהשוואת החמישון העליון אל מול התחתון, יחס הסיכויים המתוקן עמד על 1.25.

עוד מדווחים החוקרים כי למרות שערפלנים שונים נלקחו בחשבון בניתוח רב-משתני, לאור האופי התצפיתי של המחקר, הם לא יכולים לשלול את האפשרות כי ישנם ערפלנים נוספים שלא נלקחו בחשבון.

Am J Gastroenterol 2018

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

היסטוריה של מחלות אוטואימוניות והסיכון להיארעות סוכרת מסוג 1 במתבגרים

היסטוריה של מחלות אוטואימוניות והסיכון להיארעות סוכרת מסוג 1 במתבגרים

מקור: Diabetes Care
מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|18/11/2025

במאמר מדווחים פרופ’ גלעד טוויג ושותפיו מהמרכז הרפואי בשיבא על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי תחלואה אוטואימונית מאוחרת בגיל ההתבגרות מלווה בסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 1 בבגרות בשני המינים, בפרט באלו עם מחלה אוטואימונית של בלוטת התריס ומחלת צליאק

מעכב JAK מול אנטגוניסט TNF; איזה בטוח יותר עבור מטופלים עם מחלות דלקתיות מתווכות־חיסון?

מעכב JAK מול אנטגוניסט TNF; איזה בטוח יותר עבור מטופלים עם מחלות דלקתיות מתווכות־חיסון?

מקור: JAMA Network Open
פרופ' שחף שיבר
פרופ' שחף שיבר
אין תגובות|16/09/2025

מטא־אנליזה הראתה כי אין הבדל מובהק בין שימוש במעכבי JAK לבין שימוש באנטגוניסטים של TNF מבחינת הסיכון לזיהומים חמורים או לממאירויות בקרב מטופלים עם מחלות דלקתיות מתווכות־חיסון (IMIDs)

דימום ממערכת העיכול התחתונה (JAMA)

דימום ממערכת העיכול התחתונה (JAMA)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|01/07/2024

דימום ממערכת העיכול התחתונה, המוגדר כהמטוֹכזיה, מהווה חמישית מכלל המקרים של דימום במערכת העיכול בקרב חולים הזקוקים לאשפוז בבית חולים. מאמר סקירה זה הוא סיכום של ההנחיות הקליניות של JAMA שפורסמו באפריל 2024.
מתוך הגליון הראשון של מגזין הג’ורנאל קלאב המשולב.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן