סידן חשוב למניעת אוסטאופורוזיס, אך אין להפריז בנטילתו. (MATURITAS)

מאת ד”ר אלינור מוסרי בריסקין

צריכת סידן במידה הנכונה הינה המלצה בסיסית לנשים בתקופה האל-וסת, אך צריכת סידן בכמות גבוהה לא הראתה תועלת ואף עשויה להזיק. כך על פי הנחיות ה- European Menopause and Andropause Society (EMAS), אשר הוצגו בעיתון MATURITAS באוקטובר 2017.

אוסטאופורוזיס בתקופת המנופאוזה היא מחלה שכיחה אצל נשים. שכיחותה בקרב הנשים הפוסט-מנופאוזליות בארה”ב ואירופה היא כ 30%. לפחות 40% מנשים אלה יסבלו משבר על רקע זה. מניעה באמצעות שינוי אורחות חיים כוללת בין היתר צריכת סידן מספקת.

מטרת ההנחיות האחרונות של ה EMAS הייתה לספק הוכחות בנוגע להשפעת צריכת הסידן על מניעה של אוסטאופורוזיס פוסט-מנופאוזלי ולבדוק את ההנחיות הקיימות. ה EMAS ביצעו סקירה של מטה-אנליזות, סקירות סיסטמיות, ומחקרים אקראיים ומבוקרים, ודעות מומחים אשר פורסמו מאז שנת 2007.

המלצות ה EMAS לצריכת סידן הן 700-1200מ”ג ביום. צריכה מדיאטה עדיפה על פני נטילת תוספים, מפני שרמת הסידן בדם עולה בצורה תלולה לאחר נטילת תוסף, דבר אשר נקשר עם השפעות שליליות ופחות עם דיאטה. עם זאת, צריכת תוספים מומלצת לנשים אשר אינן מגיעות לתצרוכת היומית המומלצת. צריכה קטנה מהמינון המומלץ מעלה את הסיכון לשברים, אך אין עדות כי צריכת סידן גבוהה מהמומלץ מקטינה את הסיכון לשברים. נטילת כמות גבוהה מידי של סידן, המוגדרת כמעל 2000מ”ג ביום, עשויה אף להיות בעלת השפעה מזיקה. מחקרים אחדים הציגו נזק אפילו במינונים נמוכים יותר. אירועים קרדיווסקולרים, דמנציה, אבנים בדרכי השתן ואף סיכון גבוה יותר לשברים נקשרו עם כמות אקססיבית של סידן. עם זאת, ממצאים אלה אינם חד משמעיים.

המסקנה היא כי סידן נדרש לצורך בניית העצם ויש לצרכו בכמות המומלצת, אך כמות גבוהה מידי של סידן אינה מועילה ואף עלולה להזיק.

Calcium in the prevention of postmenopausal osteoporosis: EMAS clinical guide. MATURITAS, October 3, 2017.

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן