אורתופדיה-פיזיותרפיה

Denosumab משפר את ניקוד TBS (ניקוד עצם טרבקולרית) בנשים פוסטפנופאולזיות עם אוסטאופורוזיס (Osteoporosis Int)

אוסטיאופורוזיס

מאת ד”ר אלינור מוסרי בריסקין

בנשים פוסטמנופאוזליות עם אוסטאופורוזיס, denosumab (Prolia) משפרת את ניקוד TBS (Trabecular Bone Score) ללא קשר לשיפור ב-  BMD. כך על פי אנליזה שפורסמה ב- Osteoporosis Int ביולי 2017.

TBS Trabecular Bone Score הוא מדד הנותן הערכה של חוליות עמוד השדרה, על ידי סריקות DXA של החוליות הלומבריות. מדד זה מלמד על ה- המיקרוארכיטקטורה של העצם ויכול לעזור בהערכת הסיכון לשבר בחוליות עמוד השדרה, ללא קשר ל BMD. במחקר FREEDOM, denosumab הביא לעליה ב BMD ולהפחתת שברים ורטברלים בנשים באל וסת עם אוסטאופורוזיס.

אנליזה רטרוספקטיבית זו של מחקר FREEDOM באה לבדוק את השפעת ה denosumab על מדד ה TBS, ועל הקשר בין TBS ו BMD במחקר ה FREEDOM.

מחקר FREEDOM, מחקר RCT כפול סמיות, כלל 7808 נשים באל וסת עם BMD של החוליות הלומבריות או צוואר הירך בטווח של -4 עד -2.5. הן חולקו לקבלת פלצבו או denosumab 60מ”ג תת עורי כל 6 חודשים למשך 36 חודשים. BMD נבדק על ידי בדיקות DXA בחודשים 1,6,12,24,36.

באנליזה זו חושב מדד ה- TBS מתוך אותן בדיקות ב DXA שבוצעו על החוליות הלומבריות. מתוך 285 נשים שלקחו חלק באנליזה –  128 קיבלו פלצבו ו- 157 קיבלו את התרופה.

ה BMD הממוצע של החוליות הלומבריות היה -2.79. ה TBS הממוצע היה 1.200.

בקבוצת הפלצבו, BMD ו TBS עלו ב 0.2 או שירדו מערך הבסיס עם כל ביקור.  בקבוצת ה denosumab , חלה עליה קבועה ומשמעותית סטטיסטית מערכי הבסיס בחודשים 12, 24, 36 הן עבור BMD (5.7, 7.8, 9.8% בהתאמה, p<0.001 עבור שלושת הערכים), והן עבור TBS (1.4, 1.9, 2.4% בהתאמה, p>0.014 עבור שלושת הערכים).

ההשתנות ב TBS לא תאמה את ההשתנות ב BMD, לאורך חודשי המחקר (r2 0.06).

חוקרי המאמר מסכמים כי בנשים פוסטמנופאוזליות עם אוסטאופורוזיס, denosumab הגביר משמעותית את מדד ה TBS, באופן עצמאי וללא קשר ל BMD.

Effect of denosumab on trabecular bone score in postmenopausal women with osteoporosis, Osteoporosis Int. July 2017


לידיעה ב pubmed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה