אורתופדיה-פיזיותרפיה

תרגילים בתנאי מציאות מדומה מסייעים בהקלה על כאבי פנטום (Lancet)

במאמר שפורסם בכתב העת Lancet מדווחים חוקרים משבדיה כי תרגילים המיועדים לגפת פנטום באמצעות משחקי וידאו ותרגילי מציאות רבודה (Augmented Reality) הובילו לשיפור משמעותי קלינית והקלה ממושכת בכאבי פנטום במטופלים לאחר קטיעה, שסבלו מהפרעה זו במשך שנים, ללא הטבה עם טיפולים אחרים.

מדגם המחקר כלל 14 משתתפים לאחר קטיעת גפה עליונה וכאב פנטום כרוני באזור הגפה הקטועה, שעברו הדרכה להנעה מדומה של הגפה ודימוי נהיגה במכונית מירוץ באמצעות תנועות פאנטום ב-12 מפגשים בני שעתיים.

החוקרים מדווחים כי הם בחרו את המקרים הקשים ביותר ממספר מרפאות. הם ביקשו להתמקד בחולים עם כאב כרוני שלא הגיבו לטיפולים אחרים. ארבעה מהחולים נטלו בקביעות טיפול תרופתי והיתר לא קיבלו כל טיפול מאחר וכל ההתערבויות לא הועילו להם. המשתתפים סבלו מהכאבים במשך תקופה ממוצעת של כעשר שנים.

במהלך המחקר נבחנו השינויים בעצימות, תדירות, משך ואיכות כאב הפנטום באמצעות מדדי Numeric Rating Scale (NRS), Pain Rating Index (PRI), Weighted Pain Distribution Scale ומדד ספציפי למחקר לפני ואחרי כל מפגש טיפול ובמהלך המעקב.

החוקרים מדווחים כי לאחר 12 מפגשים זוהה שיפור מובהק סטטיסטית ומשמעותי קלינית בכל המדדים להערכת גפה פנטום.

עוצמת כאב פנטום בגפה ירדה ב-47% לפי מדד Weighted Pain Distribution Scale בהשוואת המצב לפני הטיפול למצב בעת המפגש האחרון, עם ירידה של 32% לפי מדד NRS וירידה של 51% לפי מדד PRI. עוד זיהו החוקרים ירידה בהיקף ההפרעה בפעילות היומיומית עקב הכאב וירידה של 61% בתדירות ההפרעה לשינה.

עד למפגש הטיפולי האחרון, 2 מבין 4 חולים שנטלו תרופות בקביעות במשך לפחות שנתיים, הפחיתו את מינון הטיפול התרופתי בהיקף של 81% (גבפנטין, מ-1600 מ”ג ל-300 מ”ג) ו-33% (ליריקה, מ-225 מ”ג ל-150 מ”ג).

השיפור נותר שישה חודשים לאחר המפגש האחרון.

החוקרים מודעים לכך שמדובר במחקר קטן וכי דרושים מחקרים נוספים לאישור הממצאים במסגרת מחקר אקראי ומבוקר.

Lancet. Published online December 1, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה