אורתופדיה-פיזיותרפיה

חשיבות רבה לגיל בעת מנופאוזה בהערכת הסיכון לשברים בנשים (Menopause)

מניתוח חדש של נתוני מחקר WHI (Women’s Health Initiative) עולה סיכון מוגבר לשברים בנשים שדיווחו על מנופאוזה מוקדמת (לפני גיל 40), ללא תלות בשאלה אם נטלו טיפול הורמונאלי חליפי ו/או תוספי סידן וויטמין D בשנות החמישים והשישים לחייהן.

במסגרת המחקר החוקרים השוו את יחסי הסיכון לכל שבר בקרב למעלה מ-20,000 נשים בריאות, לאחר-מנופאוזה, בגילאי 50-79 שנים, שדיווחו על מנופאוזה לא-ניתוחית בשלוש נקודות גיל: מתחת לגיל 40, 40-49 שנים ו-50 שנים ומעלה. היעד העיקרי היה הערכת ההשפעה של גיל בעת מנופאוזה על הסיכון לשברים בנשים שטופלו בהורמונים ו/או תוספי סידן וויטמין D.

מהנתונים עלה כי בנשים בקבוצת הביקורת תועד סיכון מוגבר לשברים, בהשוואה לאלו שנטלו את הטיפול ההורמונאלי החליפי ו/או סידן וויטמין D, כך שההשפעה של הטיפול כמנבא לסיכון מופחת לשברים הייתה משמעותית מאוד.

עם זאת, הטיפול לא שינה משמעותית את הקשר שתועד בעבר בין גיל מוקדם בעת מנופאוזה ובין הסיכון לשברים.

כ-20% מהנשים שנכנסו למנופאוזה לפני גיל 40 פיתחו שבר כלשהו, ללא תלות בטיפול להגנה על העצם, זאת בהשוואה ל-14% מהנשים שנכנסו למנופאוזה בגיל 50, או מאוחר יותר.

ממצאים אלו מתורגמים לסיכון מוגבר משמעותית לשברים בנשים שדיווחו על מנופאוזה מוקדמת, סעליה של 30-50% בסיכון, בהשוואה לנשים שדיווחו על מנופאוזה בגיל מאוחר יותר (יחס סיכון של 1.30 ו-1.36 לשברים עם מנופאוזה לפני גיל 40, בהשוואה לגילאי 40-49 שנים ו-50 ומעלה, בהתאמה).

לא ניתן היה לקבוע אם גיל בעת מנופאוזה השפיע על הסיכון לסוג שבר מסוים, דוגמת שבר שורש כף יד או ירך, מאחר והמספרים האבסולוטיים של כל סוג שבר היו קטנים מדי.

החוקרים גם לא הצליחו לקבוע אם הסיבה לכל שבר הייתה חבלה או עקב אוסטיאופורוזיס. כתוצאה מכך, ניתן רק לשער כי העליה בסיכון לשברים נבעה מעליה בשכיחות אובדן צפיפות עצם על-רקע מנופאוזה.

יחסי הסיכון לשברים היו דומים עם ובלי תקנון למספר ערפלנים, דוגמת הרגלי עישון ורמת פעילות, עדות כי גיל הנשים בעת מנופאוזה היה הגורם המנבא העיקרי של הסיכון לשברים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מממצאים עולה כי ייתכן ועל רופאים לזהות נשים עם מנופאוזה מוקדמת ולהתחיל טיפול הורמונאלי חליפי באופן מיידי, במקום המתנה עד שנות החמישים והשישים לחייהן. נראה כי ייתכן ועיכוב זה בטיפול מצמצם את התועלת של הטיפול במניעת שברים.

Menopause. Published online October 31, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה