תוספי חומצה פולית מפחיתים סיכון לאירוע מוחי בחולים עם יתר לחץ דם והיפרכולסטרולמיה (Stroke)

במאמר שפורסם בכתב העת Stroke מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי תוספי חומצה פולית מפחיתים את הסיכון לאירוע מוחי ראשון על-רקע רמות מוגברות של כולסטרול כולל בחולים עם יתר לחץ דם.

החוקרים בחנו את הנתונים ממחקר CSPPT (China Stroke Primary Prevention Trial), במהלכו נערכה השוואה בין Enalapril במינון 10 מ”ג עם חומצה פולית במינון 0.8 מ”ג ובין Enalapril בלבד להפחתת הסיכון לאירועים מוחיים במבוגרים עם יתר לחץ דם.

ניתוח הנתונים כלל למעלה מ-20,000 משתתפים, פחות מ-1% מהם נטלו תרופות להפחתת רמות שומנים בדם. כל המשתתפים לא סבלו ממחלת לב מג’ורית בתחילת המחקר. הטיפול נמשך 4.5 שנים (חציון). ריכוז כולסטרול כולל של 200 מ”ג/ד”ל ומעלה זוהה כגורם סיכון בלתי-תלוי לאירוע מוחי ראשון.

בקבוצת הטיפול ב-Enalapril בלבד, בחולים עם כולסטרול כולל גבוה תועד סיכון של 4% לאירוע מוחי, בעוד שהסיכון באלו עם כולסטרול גבוה שנטלו תוספי חומצה פולית עמד על 2.7% (יחס סיכון של 0.69). בקרב אלו עם כולסטרול נמוך, תוספת חומצה פולית ל-Enalapril לא הובילה להפחתת הסיכון לאירוע מוחי.

החוקרים כותבים כי במידה וממצאי המחקר יאושרו במחקרים נוספים, אזי כולסטרול כולל גבוה עשוי לשמש כסמן לתועלת של תוספי חומצה פולית או צריכת פולאט מוגברת במניעה ראשונית של אירועים מוחיים בחולים עם יתר לחץ דם, בפרט חולים ללא גישה לטיפול בסטטינים (אוכלוסיות ממדינות בעלות הכנסה נמוכה).

Stroke 2016

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

השפעות של צריכת אלכוהול כבדה על דימום תוך־מוחי חריף ועל מחלת כלי דם מוחיים קטנים

השפעות של צריכת אלכוהול כבדה על דימום תוך־מוחי חריף ועל מחלת כלי דם מוחיים קטנים

מקור: Neurology
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|16/04/2026

המאמר בוחן את הקשר בין צריכת אלכוהול כבדה לבין מאפיינים קליניים, הדמייתיים ופרוגנוסטיים של דימום תוך־מוחי חריף (ICH), תוך התמקדות בהשפעת האלכוהול על מחלת כלי דם מוחיים קטנים (Cerebral Small Vessel Disease – CSVD)

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן