התועלת של שמן זית כתית מעולה במבוגרים בעלי עודף משקל והשמנת יתר (Nutr Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Nutrition & Metabolism מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי החלפת השמן המשמש בתזונה אמריקאית בשמן זית כתית מעולה במבוגרים בעלי עודף משקל או השמנת יתר עשויה לשפיע לטובה על הבריאות הלבבית ומטבולית ועל תפקוד מערכת החיסון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הן גיל מתקדם והן השמנה מלווים בהפרעה בתפקוד מערכת החיסון, העשויה לעמוד בבסיס הסיכון המוגבר לזיהומים וכן למחלות כרוניות לא-זיהומיות. שומנים בתזונה עשויים להשפיע על מערכת החיסון והתגובה הדלקתית, כמו גם על גורמי סיכון למחלות לבביות ומטבוליות. אין נתונים אודות ההשפעה של שמן זית על התגובה החיסונית במבוגרים בעלי עודף משקל או השמנת יתר.

מטרת המחקר הייתה לבחון את ההשפעה של החלפת שמן זית בדיאטה אמריקאית טיפוסית בשמן זית כתית מעולה למשך שלושה חודשים על התגובה החיסונית וגורמי סיכון למחלות לבביות ומטבוליות במבוגרים בעלי עודף משקל או השמנת יתר.

מדובר במחקר אקראי, מבוקר-פלסבו, שכלל 41 משתתפים בעלי עודף משקל או השמנת-יתר (בגילאי 65 שנים ומעלה), שהקפידו על דיאטה אמריקאית טיפוסית. המשתתפים בקבוצת הביקורת (21 משתתפים) קיבלו תערובת של תירס, שמן סויה וחמאה, ואלו בקבוצת ההתערבות (20 משתתפים) קיבלו שמן זית כתית מעולה, להחלפת השמן בתזונה. בתחילת המחקר ולאחר שלושה חודשים בחנו החוקרים את מדדי לחץ דם, מדדים ביוכימיים ואימונולוגיים באמצעות בדיקות דם בצום ותגובה עורית DTH (Delayed Type Hypersensitivity).

מהתוצאות עולה כי בהשוואה לקבוצת הביקורת, בקבוצת המשתתפים שצרכו שמן זית כתית מעולה תועד לחץ דם סיסטולי נמוך יותר, מגמה של עליה בריכוזי HDL ועליה ביחס anti-CD3/anti-CD28. לא תוארו הבדלים בפנוטיפ תאי T, ייצור ציטוקינים ותגובת DTH בין שתי הקבוצות.

ממצאי המחקר מצביעים על התועלת הרפואית של שמן זית כתית מעולה.

Nutr Metab. 2015;12(28)

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן