אורתופדיה-פיזיותרפיה

עליה בסיכון לאוטם שריר הלב לאחר ניתוח החלפת מפרק (Arthritis Rheum)

החלפה מלאה של מפרק הברך או הירך בשל אוסטיאוארתריטיס מלווה בעליה משמעותית בסיכון לאוטם שריר הלב בתקופה שמיד לאחר הניתוח, כך עולה מנתוני מחקר עוקבה, שפורסמו במהלך חודש אוגוסט בכתב העת Arthritis & Rheumatology. עם זאת, בניגוד לסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי שנותר שנים לאחר הניתוח, ההשפעה ארוכת הטווח של ניתוח החלפת מפרק על אוטם שריר הלב נעלמה.

מדגם המחקר כלל משתתפים בגילאי 50 שנים ומעלה עם אבחנה של אוסטיאוארתריטיס של הברך או הירך בין ינואר 2000 ועד דצמבר 2012. במהלך המעקב, 306 מבין 13,849 חולים שעברו ניתוח החלפת מפרק ברך ו-286 מבין 13,849 ביקורות תואמות שלא עברו ניתוח זה, פיתחו אוטם שריר הלב. הסיכון לאוטם שריר הלב היה גבוה משמעותית בקבוצת המחקר בהשוואה לקבוצת הביקורת (יחס סיכון של 8.75) במהלך החודש הראשון לאחר הניתוח. בהמשך המעקב, העליה הנ”ל בסיכון פחתה בהדרגה והפכה ללא משמעותית שישה חודשים לאחר הניתוח, עם יחס סיכון של 0.98 במהלך תקופת המעקב כולה.

בקרב 6,063 המשתתפים לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך, בהשוואה לביקורות שלא עברו ניתוח זה, יחסי הסיכון לאוטם שריר הלב עמדו על 4.33 במהלך החודש הראשון לאחר הניתוח ועל 0.87 במהלך כל תקופת המעקב. יחס הסיכון לאוטם שריר הלב הפך ללא-משמעותי חודש אחד לאחר ניתוח להחלפת מפרק הירך.

הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי עלה גם הוא משמעותית במהלך החודש הראשון לאחר הניתוח, הן בחולים לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך (יחס סיכון של 63) והן באלו לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך (יחס סיכון של 78), בהשוואה לאלו שלא עברו את הניתוחים הללו. עם זאת, בניגוד לסיכון לאוטם שריר הלב, הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי נותר מוגבר לאורך הזמן, עם יחס סיכון לאחר חמש שנים של 2.42 לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך ו-1.93 לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך.

החוקרים מציינים מספר מגבלו למחקר, כולל המבנה התצפיתי עם ערפלנים שיירים שלא נמדדו. הממצאים עומדים בניגוד לדיווחים שפורסמו לאחרונה מהם עלה כי ניתוח החלפת מפרק הירך וניתוח החלפת מפרק הברך עשויים למעשה להפחית את הסיכון לאוטם שריר הלב.

Arthritis Rheum. Published online August 31, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה