אורתופדיה-פיזיותרפיה

האם חבלה לעצם או מפרק מעלה את הסיכון לדלקת מפרקים בחולי פסוריאזיס? (מתוך כנס ה-EULAR)

חבלה לעצם או למפרק בחולים עם פסוריאזיס מביאה לעליה משמעותית בסיכון לדלקת מפרקים פסוריאטית, בהשוואה לחולים ללא חשיפה לחבלה דומה, כך עולה מנתונים חדשים, שהוצגו במהלך כנס ה-EULAR.

מדגם המחקר כלל חולים ממאגר הנתונים Health Improvement Network בין השנים 1995-2013, עם סך כולל של כ-15,000 חולים עם פסוריאיזס שנחשפו לחבלה כלשהי וכ-55,000 חולי פסוריאזיס ללא חבלה ששימשו כביקורות. לחולים עם חשיפה לחבלה התאימו החוקרים באקראי חמש ביקורות ללא חשיפה, תואמות בגיל, מין ומועד הכניסה למאגר הנתונים.

החולים סווגו לתתי-קבוצות לפי סוג החבלה מפרק, עצם, עצב ועור.

בממוצע, החולים היו במעקב למשך כ-6 שנים, עם מעקב כולל של כ-425,000 שנות-אדם. במהלך תקופת המעקב תועדו 1,010 מקרים של דלקת מפרקים פסוריאטית.

בחולים עם פסוריאזיס לאחר חבלה נרשמה עליה של 32% בסיכון להתפתחות דלקת מפרקים פסוריאטית, בהשוואה לביקורות ללא חשיפה לחבלה דומה. חבלה לעצם הובילה לעליה של 46% בסיכון לדלקת מפרקים פסוריאטית וחבלה למפרק הובילה לעליה של 50% בסיכון הנ”ל. מנגד, בחולי פסוריאזיס עם חבלה לעצב או לעור לא נרשמה עליה בסיכון לדלקת מפרקים פסוריאטית.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על האפשרות כי חבלה הינה גורם סיכון לדלקת מפרקים פסוריאטית ועל-כן ניתן לנסות ולפתח אמצעים להפחתת הסיכון הנ”ל לאחר חבלה, דוגמת מתן טיפול חליפי מוקדם.

מתוך כנס ה-EULAR

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה