אורתופדיה-פיזיותרפיה

ירידה במשקל מלווה באובדן עצם בנשים בגיל העמידה (J Clin Endocrinol Metab)

מתוצאות מחקר חדש מארצות הברית עולה כי ירידה במשקל בגיל העמידה מלווה לעיתים בירידה לא-רצויה בצפיפות העצם, לפחות בנשים. ללא תלות בהרכב הדיאטה או או הסידן בתזונה, בנשים בגיל העמידה בהם חלה ירידה מתונה במשקל הגוף במהלך תקופה של שנתיים נרשמה גם ירידה גדולה יותר בצפיפות העצם בהשוואה לגברים או נשים צעירות.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 424 משתתפים שחולקו באקראי לאחת מארבע דיאטות דלות-קלוריות (שתי דיאטות נחשבו עתירות-חלבונים ושתיים כללו כמות חלבונים ממוצעת). המשתתפים היו בגילאי 30-70 שנים, וסבלו מעודף-משקל או השמנת-יתר בתחילת המחקר. כ-60% מהמשתתפים במחקר היו נשים.

מדידות צפיפות המינראלים בעצם בעמוד השדרה ובירך נערכו בתחילת המחקר, לאחר שישה חודשים מהשינוי התזונתי ושוב לאחר שנתיים, נקודת זמן בה 236 גברים ונשים השלימו את המחקר. עד לתום השנתיים, בגברים נרשמה ירידה ממוצעת של 8% במשקל הגוף המקורי, ובנשים נרשמה ירידה ממוצעת של 6.4%. בהשוואה להיקף המשקל שאיבדו, בנשים לאחר מנופאוזה נרשמה ירידה בצפיפות המינראלים של העצם בעמוד השדרה ובירך ובגברים למעשה חל שיפור בצפיפות העצם בעמוד השדרה, עם צפיפות עצם יציבה בירך. בנשים לפני מנופאוזה נרשמה ירידה בצפיפות העצם בירך.

ההבדלים באובדן העצם נקשרו עם כמות השריר שאיבדו המשתתפים במהלך הדיאטה.

בגברים נרשמה ירידה גדולה יותר במשקל הגוף בהשוואה לנשים. בנשים לאחר מנופאוזה, אובדן מסת גוף רזה ומסת גוף שמן עמדה בקורלציה עם אובדן צפיפות העצם בעמוד השדרה ובירך.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים בנושא.

J Clin Endocrinol Metab 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה