הליכה עשויה לסייע לבעלי עודף משקל להתגבר על הכמיהה לחטיפים (PLOS ONE)

הליכה במשך רבע שעה עשויה לסייע למטופלים בעלי עודף משקל להתגבר לפחות זמנית על הכמיהה לחטיפים ממותקים, עתירי-קלוריות, כך עולה מתוצאות מחקר קטן, שפורסמו בכתב העת PLoS One.

מהנתונים עולה כי הליכה מהירה עשויה לשמש כגישה להפחתת כמיהה רגעית לאוכל. הפעילות מספקת גירוי קוגניטיבי מסוים המפריע למחשבות אודות המזון הנחשק וכך עשויה לסייע בשמירה על הרגלי תזונה בריאים יותר.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את ההשפעה של הליכה על הליכון במשך 15 דקות על הכמיהה לסוכר בקבוצה של 47 משתתפים בגיל ממוצע של 28 שנים, עם מדד מסת גוף ממוצע של 27.64 ק”ג למטר בריבוע.

להגדלת הכמיהה לחטיפים ממותקים, החוקרים ביקשו מהמשתתפים להימנע מצריכת מאכלים מתוקים במשך שלושה ימים. הם גם ביקשו מהם לצום, לשתות מים בלבד, ולהימנע מכל פעילות גופנית במשך שעתיים לפני כל הערכת כמיהה לחטיפים. לאחר מכן, במפגש פעילות, חלק מהמשתתפים השלימו חימום במשך עד שתי דקות על הליכון ולאחר מכן הלכו 15 דקות בקצב מהיר דיו בכדי לתפוס אוטובוס, אך לא כזה הגורם קוצר נשימה. להשוואה, משתתפים אחרים, במקום פעילות גופנית, התבקשו לשבת ללא ניע במשך 15 דקות.

לאחר פעילות או ישיבה, כל המשתתפים ישבו בנינוחות למשך חמש דקות. לאחר מכן, הם השלימו מבחן מחשב שנועד להגביר את העירות הפיזיולוגית והדחק ובהמשך החוקרים ביקשו מהם לפתוח ממתק ולהחזיקו מבלי לאכול אותו. החוקרים שאלו את המשתתפים שבע פעמים אודות הכמיהה למזון ותחושות הערות והדחק.

מהנתונים עולה כי באלו שעסקו בפעילות גופנית מדדי הכמיהה לחטיפים ממותקים היו נמוכים משמעותית באמצע האימון ובתום האימון, בהשוואה למשתתפים שלא עסקו  בפעילות גופנית. גם כאשר המשתתפים פתחו את העטיפה של הממתקים והחזיקו את החטיף בידיים, באלו שעסקו בפעילות גופנית תועדה כמיהה פחות בולטת בהשוואה לאלו שישבו.

מומחים מציינים כי המחקר בחן רק את ההשפעה קצרת הטווח ולכן לא ניתן להסיק מסקנות ברורות אודות ההשפעה של פעילות גופנית במשך 15 דקות על הרגלי האכילה לאורך היום.

PLOS ONE

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן