אורתופדיה-פיזיותרפיה

יעילות דומה לטיפול תוך-אפי ב-Ketamine ו-Fentanyl להקלה על כאבים בילדים (Ann Emerg Med)

ממחקר חדש עולה כי טיפול תוך-אפי ב-Ketamine בהשוואה ל-Fentanyl מביא להקלה דומה בכאב בילדים הסובלים מכאב בדרגה בינונית-עד-חמורה עקב פציעות גפיים. עם זאת, ייתכן כי קיים הבדל אחד לפחות, Ketamine מלווה בשיעור גבוה יותר של אירועים חריגים מינוריים, אם כי ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית, כך מדווחים החוקרים במאמר שפורסם במהלך חודש נובמבר בכתב העת Annals of Emergency Medicine.

החוקרים מסבירים כי Fentanyl הינו טיפול בטוח ויעיל במתן תוך-אפי להקלה על כאבים בילדים הנדרשים לאופיואידים בחדר המיון וחוסך את הצורך במתן תוך-ורידי או תוך-שרירי. מינונים מתחת לאלו הגורמים להשפעה הדיסוציאטיבית של Ketamine היו דומים ביעילותם במחקר הנוכחי ועשויים לשמש כחלופה ל-Fentanyl.

המחקר האקראי, כפל-סמיות, ערך השוואה בין Fentanyl תוך-אפי במינון 1.5 מ”ג לק”ג ובין Ketamine במינון 1 מ”ג לק”ג . החוקרים אספו את הנתונים אודות 73 ילדים, בחציון גיל של שמונה שנים ומדדי כאב בטווח 80-100 מ”מ לפי סולם VAS (Visual Analog Scale).

שלושים דקות לאחר מתן הטיפול, חציון הירידה בכאב עמד על 40 מ”מ עם Fentanyl ועל 45 מ”מ עם Ketamine, הבדל שאינו מובהק סטטיסטית. ההשפעה נותרה לאחר 60 דקות.

שבעים אחוז מהילדים שטופלו ב-Ketamine דיווחו על אירועים חריגים, בעיקר קלים, בהשוואה ל-40% מהילדים בקבוצת הטיפול ב-Fentanyl. אירועים אלו כללו טעם רע, ישנוניות, סחרחורת, גרד באף, בחילות, דיספוריה, הזיות ותסמינים אחרים.

החוקרים כותבים כי אירועים חריגים היו נפוצים יותר עם Ketamine אך אלו היו קלות וצפויות. חשוב לציין כי לא תועדו מקרים של טשטוש יתר או הזיות משמעותיות או אירועים דחופים בעקבות מתן Ketamine.

Ann Emerg Med 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה