אורתופדיה-פיזיותרפיה

מדד חדש מסייע בהערכת הסיכון עקב ניתוחים להחלפת מפרק (מתוך כנס מטעם ה-American College of Surgeons)

מדד שבריריות חדש עשוי לסייע בזיהוי חולים בעלי סיכויי ההישרדות הנמוכים ביותר לאחר ניתוח להחלפה מלאה של מפרק הירך, כך מדווחים חוקרים במהלך כנס מטעם ה-American College of Surgeons. בנוסף, המדד טוב יותר בהשוואת התוצאות בין מנתחים ובין מרכזים רפואיים שונים.

ליצירת המדד החדש, החוקרים בחנו את המשתנים הקשורים בתוצאות ניתוחים במאגר הנתונים National Surgical Quality Improvement Program. הם התמקדו ב-11 גורמי סיכון: סוכרת, מדד תפקודי של 2 ומעלה, אנגינה או התערבות כלילית מילעורית או הכנסת תומכן, מחלת ריאות חסימתית כרונית או דלקת ריאות, אי-ספיקת לב, אוטם שריר הלב, יתר לחת דם, מחלת כלי דם היקפיים או כאבים במנוחה, הפרעה בתחושה, אירוע איסכמי חולף או אירוע מוחי ללא חסר נוירולוגי, ואירוע מוחי עם חסר נוירולוגי.

החוקרים זיהו 84,136 חולים לאחר ניתוח להחלפה מלאה של מפרק, בגיל ממוצע של 66 שנים. 61% מהמשתתפים היו לאחר ניתוח להחלפה מלאה של מפרק הברך ו-39% לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך. הם בחנו את המדד בן 11 הנקודות להערכת מדד השבריריות של 40,469 משתתפים, כאשר הערכים נעו בין 0 (עדות להעדר סימנים לשבריריות) ועד 0.36 (עדות לארבעה סימנים לשבריריות).

עם העליה במדד השבריריות נרשמה עליה בסיכון לתמותה ולסיבוכים הכוללים כשל איבר או אשפוז ליחידת טיפול נמרץ.

החוקרים מצאו עוד קשר מובהק בין מדד שבריריות ובין זיהום פצע ניתוחי, זיהומים בדרכי השתן, אוטם שריר הלב והנשמה חוזרת. מנגד, מערכת Physical Status Classification System מטעם ה-ASA (American Society of Anesthesiology) לא זוהה כגורם מנבא משמעותי לתמותה או תחלואה משמעותית.

מדד השבריריות מנבא באופן מהימן יותר תמותה וסיבוכים חמורים בהשוואה לגיל החולים. לסוגיה זו חשיבות רבה מאחר ובחלק מהמקרים בוחרים להימנע מניתוח חולים על-בסיס הגיל, והממצאים הנוכחיים עשויים לסייע בדיון עם החולים.

מתוך כנס מטעם ה-American College of Surgeons

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה