אין עדויות התומכות בהתקנים חדשים להחלפת מפרקים (BMJ)

מסקירה סיסטמית שפורסמה במהלך חודש ספטמבר בכתב בעת BMJ עולה כי היתרונות בעקבות שיפורים שהוכנסו לאחרונה בהתקנים להחלפת מפרקים אינם בהכרח עולים על הסיכון הכרוך בהתקנים אלו. החוקרים מצאו כי אין עדויות התומכות בהמלצה לשימוש בחמישה עיצובים חדשים של התקנים להחלפת מפרקים וחלק מההתקנים החדשים כרוכים בשיעור גבוה יותר של ניתוחים חוזרים.

בסקירה הסיסטמית התמקדו החוקרים בחמישה התקנים שנועדו לשפר את הטכנולוגיה הקיימת: משטח קרמי על קרמי, צוואר ירך מודולארי ומונובלוק ללא צמנט (לא מתכת על מתכת) של שקע האצטבולום בניתוח להחלפה מלאה של מפרק הירך ושתלים בעלי כיפוף גבוה ושתלים ספציפיים למין בניתוחי החלפה מלאה של מפרק הברך.

הפיתוחים הללו נבחרו על-בסיס שלושה קריטריונים: קיים בסיס לצפי שיפור בתוצאות, קיימים נתונים מלאים אודות לפחות 90% מהמטופלים במאגר אורתופדי ארצי וקיים מוצר מסורתי להשוואה לאותה התוויה.

החוקרים לא כללו החלפת מפרק ירך מתכת על מתכת. מנהל המזון והתרופות האמריקאי פרסם אזהרה בנוגע לגישה זו בשנת 2013, בעקבות מחקרים שמצאו כי קיים סיכון לשחרור פיסות מתכת מההתקן וכי לעיתים קרובות יותר נדרש ניתוח חוזר עם התקנים אלו, בהשוואה לסוגים אחרים של ניתוחי החלפת מפרק ירך.

מהחיפוש עלו 118 מחקרים, עם סך כולל של 15,384 שתלים ו-13,164 חולים. החוקרים לא מצאו עדויות לשיפור בעל חשיבות קלינית עם ארבעה מבין חמישה ההתקנים, ועם התקן אחד (צוואר ירך מודולארי) היו עדויות לא-מספקות.

עם שימוש במונובלוק ללא צמנט ושתלים ספציפיים למין שיעור הניתוחים החוזרים היה דומה לשתלים ישנים, אך השיעור היה גבוה יותר עם שלושת השתלים החדשים האחרים. שיעור הניתוחים החוזרים עם צוואר ירך מודולארי היה גבוה כמעט כפליים (יחס סיכון של 1.92), כאשר עם שתלים בעלי כיפוף גבוה שיעור הניתוחים החוזרים היה גבוה יותר פי 1.0-1.76 ב-56 מחקרים ועם שתל קרמי-על-קרמי נרשמה עליה של פי 1.0-1.55 ב-42 מחקרים.

שיעור הסיבוכים היה דומה לזה של התקנים ישנים עם החלפת ירך בשתל קרמי-על-קרמי, ולא היו נתונים זמינים עם החלפת מפרק ברך ושתל מונובלוק ללא צמנט. שתלי צוואר ירך מודולארי לווה בשיעורים גבוהים יותר של תזוזה ושבר של השתל.

BMJ. Published online September 9, 2014

           

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה