אורתופדיה-פיזיותרפיה

תוצאות מבטיחות לטיפול חוץ-גופי בגלי הלם בהסתיידויות גידי הכתף (Ann Intern Med)

במאמר שפורסם במהדורת 15 באפריל של כתב העת Annals of Internal Medicine מדווחים חוקרים כי טיפול חוץ-גופי בגלי הלם (ESWT או Extracorporeal Shockwave Therapy) מפחית כאב ומשפר תפקוד בחולים עם הסתיידות כרונית של גידי הכתף (Calcific Tendinitis) והינו חלופה טובה לטיפול קונבנציונאליים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הסתיידות של גידי הכתף עשויה להיות עמידה לטיפול קונבנציונאלי וכי טיפולי ESWT זכו לתשומת לב רבה כגישת טיפול אפשרית לכאבי כתף עמידים לטיפול עקב הסתיידות של הגידים וכי גישה זו עשויה לחסוך התערבות ניתוחית מסוכנת ויקרה. עם זאת, אין נתונים רבים אודות הבטיחות והיעילות של גישה זו.

החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים לזיהוי 28 מחקרים אקראיים ומבוקרים, שהשוו בין טיפולי ESWT באנרגיה גבוהה לעומת אנרגיה נמוכה או פלסבו, לטיפול בדלקת גידי הכתף על רקע הסתיידות כרונית או על-רקע אחר.

מהנתונים עולה כי בחולים עם הסתיידות של גידי הכתף, טיפולי ESWT באנרגיה גבוהה הביאו להקלה בכאבי כתף, לשיפור בתפקוד הכתף ולהיעלמות ההסתיידויות. עם זאת, טיפולים באנרגיה נמוכה הביאו רק לשיפור בתפקוד.

על-בסיס הסקירה של שישה מחקרים להערכת הקלה בכאב עם טיפול ESWT בהשוואה לפלסבו, ארבעה מחקרים הדגימו הקלה בכאב בחולים עם הסתיידות גידי הכתף, בהשוואה לפלסבו (שני מחקרים בחנו טיפול באנרגיה גבוהה ושני מחקרים בחנו טיפול באנרגיה נמוכה). אחד מבין שני הטיפולים באנרגיה נמוכה הביא להקלה מעטה בלבד בכאב, ולטיפול השני לא הייתה כל השפעה.

בחולים עם דלקת גידים שאינה על-רקע הסתיידות, התוצאות היו די שונות, כאשר טיפולי ESWT לא הביאו להקלה בכאב, ללא תלות בכמות האנרגיה. טיפולי ESWT באנרגיה גבוהה הביאו לשיפור בתפקוד הכתף שהיה גדול יותר משמעותית, בהשוואה לטיפולים באנרגיה נמוכה, ונראה כי היה יעיל יותר בהעלמת משקעי סידן בכתף.

מבין שמונת המחקרים להערכת ההשפעה על התפקוד, ארבעה טיפולי ESWT באנרגיה גבוהה הביאו לשיפור בתפקוד בחולים עם הסתיידות של גידי הכתף ו-3 טיפולים באנרגיה נמוכה הביאו לשיפור התפקוד בחולים בהשוואה לפלסבו (שני חולים עם דלקת גידים על-רקע הסתיידות וחולה אחד עם דלקת על-רקע אחר). טיפול ESWT אחד באנרגיה נמוכה לא הביא לשיפור בתפקוד.

החוקרים מדגישים כי לסקירה יש מגבלות, שכן מספר המחקרים שבחנו היה יחסית קטן ומבנה המחקרים היה שונה משמעותית בין המאמרים השונים למרות זאת, הם טוענים כי טיפולי ESWT הינם חלופה יעילה לטיפול במקרים עמידים של הסתיידות כרונית של גידי הכתף.

Ann Intern Med. Published online April 14, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה