אורתופדיה-פיזיותרפיה

האם יש טעם בשחרור קפסולה אחורי מעבר לשחרור קדמי בחולים עם כתף קפואה? (Am J Sports Med)

שחרור קפסולה אחורי בגישה ארתרוסקופית אינו מביא לתוצאות טובות יותר בהשוואה לניתוח שחרור קדמי-תחתון בחולים עם כתף קפואה, כך מדווחים חוקרים מצפון קוריאה במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Sports Medicine.

מהנתונים עולה כי שחרור קפסולה אחורי הינה פרוצדורה מיותרת במסגרת הטיפול הכירורגי בכתף קפואה. במילים אחרות, במידה ושוקלים טיפול ניתוחי למצבים אלו, ניתן להסתפק בשחרור קפסולה קדמי ותחתון.

החוקרים מסבירים כי לניתוח של הקפסולה תוצאות מבטיחות בטיפול בכתף קפואה (ובשמה המקצועי, Adhesive Capsulitis), ומספר מחקרים דיווחו על תוצאות מבטיחות לטיפול בו-זמני בקרע של השרירים המסובבים של הכתף ונוקשות של הכתף.

החוקרים ביקשו לקבוע את היקף שחרור הקפסולה הנדרש בניתוח ארתרוסקופי במצבים של כתף קפואה עם קרע של השרירים המסובבים של הכתף, במסגרת מחקר אקראי שכלל 97 חולים.

המעקב הממוצע היה מעט ארוך יותר ב-37 מקרים שעברו שחרור קפסולה קדמי ותחתון בלבד (19.5 חודשים), בהשוואה ל-38 חולים שעברו שחרור מורחב שכלל שחרור קפסולה אחורי (17.3 חודשים).

החוקרים מדווחים כי 12 חודשים לאחר הניתוח, בשתי הקבוצות תועד שיפור משמעותי במדדי התפקוד ובטווח התנועה, בהשוואה לתוצאות לפני הניתוח. עם זאת, לא תוארו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות במדדי טווח תנועה, כאב או תפקוד, בכל נקודת זמן בה נבדקו החולים (3, 6 ו-12 חודשים ובעת המעקב האחרון).

שתי הפרוצדורות לא הובילו לסיבוכים ולא תוארו מקרים של הישנות נוקשות או צורך בניתוח חוזר.

החוקרים ציפו לעליה בטווח התנועה, בעיקר בסיבוב פנימי, עם שחרור קפסולה אחורי. במשך ששת החודשים האחרונים למעקב, הם לא זיהו כל תועלת במונחים של טווח תנועה ומדדי תפקוד עם הוספת שחרור קפסולה אחורי.

לסיכום, שחרור קפסולה בגישה ארתרוסקופית הינה גישה מהימנה להקלה על כאב ושיפור תפקוד קליני בחולים עם כתף קפואה. עם זאת, להוספת שחרור קפסולה אחורי אין ערך מוסף.

Am J Sports Med 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה