אורתופדיה-פיזיותרפיה

מהו הטיפול התרופתי הטוב ביותר ל-Neuromyelitis Optica? (מתוך JAMA Neurol)

מתוצאות סקירה חדשה עולה כי Rituximab ו-Mycophenolate עדיפים על Azathioprine בטיפול ב-NMO (Neuromyelitis Optica) והחוקרים קובעים כי לחולים עם אבחנה חדשה הם ממליצים על טיפול ב-Rituximab או Mycophenolate.

בבחירה בין שני התכשירים הללו, יש לקחת בחשבון שיקולי נוחות, עלות ותופעות לוואי. בחולים המטופלים כבר ב-Azathioprine, החוקרים אינם ממליצים על החלפת טיפול אלא אם המחלה אינה מאוזנת היטב או שהטיפול התרופתי אינו נסבל היטב.

דיכוי חיסוני יעיל הינו הטיפול הסטנדרטי למניעת הישנות NMO, הפוגע בעצבי הראיה וחוט השדרה ומוביל לעיוורון ושיתוק.. עם זאת, אין הסכמה בנוגע לאופן בחירת הטיפול הראשוני.

במחקר הרטרוספקטיבי הם השוו את שיעורי ההישנות וכשלון טיפול ב-90 חולים עם NMO או הפרעות מהספקטרום של NMO, שקיבלו טיפול במינונים אופטימאליים של שלושת התכשירים הנפוצים ביותר בשימוש.

מהנתונים עולה כי טיפול ב-Rituximab הפחית את שיעור ההישנויות בהיקף של 88.2%, עם הפוגה מלאה בשניים מכל שלושה חולים.Mycophenolate Mofetil הפחית את שיעורי ההישנות בעד 87.4%, אך עם שיעור כישלונות של 36%. הטיפול ב-Azathioprine הפחית את שיעורי ההישנות בהיקף של 72.1%, אך עם שיעורי כישלונות של 53%, למרות טיפול בו-זמנית בפרדניזון.

החוקרים כותבים כי הנתונים בנוגע ל-Azathioprine בחולים עם NMO דומים לממצאי מחקר אחר שהדגים שיעורי הישנות של 66% עם הטיפול התרופתי. באותו מחקר, שפורסם בשנת 2011, החוקרים דיווחו גם כי 22% מהחולים הפסיקו את הטיפול ו-3% פיתחו לימפומה, עדות לכך שלתרופה סיכון בטיחותי ואינה נסבלת היטב.

על-בסיס המחקר הנוכחי, הטיפול ב-Rituximab הינו הטיפול היעיל ביותר ל-NMO, עם הירידה הגדולה ביותר בשיעורי ההישנות והשיעור הנמוך ביותר של כישלון טיפול רפואי. חשוב מכך, הנתונים מעידים כי בחולים בהם נכשל הטיפול הראשוני באחד התכשירים הללו, נכנסים להפוגה לאחר החלפה לטיפול אחר.

מבין 18 החולים בהם הטיפול הראשוני באחד משלושת התכשירים הללו כשל, 14 החליפו בהצלחה לטיפול ב-Mycophenolate או Rituximab. רק בארבעה חולים תועד כישלון של שתי אפשרויות טיפול, כולל שלושה חולים בהם נכשל הטיפול ב-Mycophenolate ו-Rituximab.

בחולים אלו אפשרויות טיפול נוספות כוללות טיפולים אימונותרפיים ניסיוניים עם תרופות דוגמת Cyclophosphamide או Methotrexate. לאחרונה נבחן הטיפול ב-Eculizumab בחולים אלו, עם תוצאות מבטיחות.

JAMA Neurol 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה