אורתופדיה-פיזיותרפיה

מגמה מעודדת של ירידה בדיכאון וחרדה בקרב חולי דלקת מפרקים שגרונית בשנים האחרונות (Arthritis Care Res.)

במאמר שפורסם בכתב העת Arthritis Care & Research מדווחים חוקרים על מגמה מעודדת לפיה חלה ירידה בעשרים השנים האחרונות בדיכאון וחרדה המלווים דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis), לצד מוגבלויות הנובעות מהמחלה הכרונית.

המחקר כלל 1,151 הולנדים שטופלו בשל דלקת מפרקים שגרונית ומצא כי שכיחות הדיכאון ירדה מ-25% בשנת 1993 ל-14% בשנת 2011. החוקרים כותבים כי הממצאים מאוד מעודדים ומאמינים כי מדובר במסר חיובי לאוכלוסיית חולים זו.

במטרה לבחון כיצד השינויים בטיפול השפיעו על מצבם הנפשי של החולים, החוקרים סקרו את הרשומות הרפואיות של חולים שאובחנו עם דלקת מפרקים שגרונית. הם בחנו את הבריאות הרגשית של החולים באמצעות מדדי Impact of Rheumatic Diseases בשאלון General Health and Lifestyle, ומוגבלות, לפי תגובת הולים לשאלון Disability Index of the Health Assessment Questionnaire. החוקרים בחנו גם את פעילות המחלה, באמצעות שקיעת דם ומדד Thompson Articular Index.

מבין 1,151 החולים, 1,060 סיפקו את כל הנתונים הנדרשים לאבחנה ו-768 סיפקו את כל הנתונים הנדרשים לאבחנה ולמעקב.

החוקרים אספו את הנתונים למדגמים של חמש שנים ובנו השוואה של ההערכות בעת אבחנה בין השנים 1990-1994 ובין 2004-2008, ביחד עם הערכות בעת המעקב בשנים 1994-1998 ו2007-2011.

השיפור בתסמינים אלו בעת האבחנה לאורך שני עשורים היה מובהק סטטיסטית (P=0.01 לדיכאון, p=0.001 לחרדה ו-p=0.02 למוגבלות). החוקרים מצאו גם קורלציה משמעותית בין פעילות המחלה ובין ירידה במדדי דיכאון, חרדה ומוגבלות, אם כי מזהירים כי לא הצליחו להוכיח כי מדובר בקשר סיבה ותוצאה.

התרופה החדשה עשויה להשפיע גם מבחינה ביולוגית על מצב הרוח של החולים, ככל הנראה ע”י חסימת פעילות ציטוקינים.

החוקרים כותבים כי ייתכן והסיבה לכך שפחות חולים סבלו מחרדה, דיכאון ומוגבלות בעת האבחנה נובעת מאבחנה מוקדמת יותר, לפני ההשפעה המלאה של המחלה.

חולים שאובחנו בשנים 2004-2008 היו צעירים יותר בעת האבחנה, בהשוואה לחולים שאובחנו בשנים 1990-1994. הם גם היו משכילים יותר, עם מצב סוציו-אקונומי גבוה יותר ותוחלת חיים צפויה ארוכה יותר, כל אלו הינם גורמים שייתכן ותרמו לבריאות הרגשית שלהם. עם זאת, המצוקה הרגשית באוכלוסיה הכללית הייתה משמעותית יותר במהלך אותה תקופה, גם עם שיפור ברמות השכלה, מצב סוציו-אקונומי ותוחלת חיים.

Arthritis Care Res. Published online December 3, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה