אורתופדיה-פיזיותרפיה

הערכת תוצאות גישת טיפול קפדנית בחולים עם Psoriatic Arthritis (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ACR)

גישה קפדנית לטיפול ליעד נמצאה יעילה יותר מגישה סטנדרטית בהפחתת פעילות המחלה בעור ובמפרקים בחולים עם אבחנה חדשה של Psoriatic Arthritis (PsA), כך עולה מתוצאות מחקר TICOPA, המחקר הראשון להערכת גישת טיפול זו בחולים אלו.

החוקרים מסבירים כי הטיפול ליעד ספציפי הוא שאפתני יותר משאלת החולה למצבו הכללי. גישה זו מכוונת לאיזון מצוין של המחלה ועליה להבטיח כי החולה חש בטוב. קביעת סף גבוה סייעה בשיפור התוצאות בחולים עם PsA.

במחקר הרב-מרכזי, בתווית-פתוחה, אקראי-מבוקר, כלל 206 משתתפים עם אבחנה חדשה של PsA, שלא קיבלו טיפול קודם וחולקו לטיפול קונבנציונאלי וביולוגי בתרופות ממשפחת DMARD (Disease Modifying Antirheumatic Drugs).

החוקרים חילקו מחצית מהחולים לאיזון הדוק של המחלה, באמצעות גישת טיפול ליעד, שקיבלה תוקף בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית; המחצית השנייה חולקה לטיפול סטנדרטי.

בקבוצת ההתערבות, החוקרים הגבירו את הטיפול במידה ולא השיגו את יעד פעילות מחלה מינימאלית. הוחל טיפול במתוטרקסט, והמינון הועלה במהירות ל-25 מ”ג לאחר שישה שבועות. לאחר 12 שבועות, במידה ולא הושג יעד פעילות מחלה מינימאלית, החולים קיבלו טיפול משולב ב-DMARD. לאחר 12 שבועות נוספים, הם יבלו טיפול במעכבי TNF במידה וזוהו שלושה מפרקים נפוחים ורגישים, או יותר, או שניתן טיפול חליפי ב-DMARD בשילוב עם מתוטרקסט במידה ולא השיגו את יעד פעילות מינימאלית של המחלה ועם פחות משלוש מפרקים נפוחים ורגישים.

חולים שקיבלו טיפול סטנדרטי נבדקו כל שלושה חודשים ע”י ריאומטולוג, אך לא נקבע פרוטוקול טיפול מוגדר. לאחר 48 שבועות, ירידה בסימנים ובתסמינים של PsA תועדה בשכיחות גבוהה יותר בקרב חולים בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לחולים בקבוצת הביקורת.

כמו כן, תועד איזון טוב יותר של הביטויים העוריים של פסוריאזיס, כפי שנקבע לפי מדד PASI (Psoriatic Arthritis Skin Index 75), שהיה טוב יותר משמעותית בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת (58.7% לעומת 33.3%).

97% מהחולים בקבוצת ההתערבות דיווחו על תופעות לוואי, בהשוואה ל-80% מהחולים בקבוצת הביקורת. תופעות הלוואי הנפוצות כללו בחילות, הפרעה בתפקודי כבד וזיהומים בדרכי הנשימה. שכיחות תופעות הלוואי הייתה גבוהה יותר בקבוצת ההתערבות, אך מרבית החולים סבלו היטב את הטיפול.

החוקרים מצפים לנתונים ארוכי טווח ממחקרים נוספים.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ACR

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה