אורתופדיה-פיזיותרפיה

השוואה בין טיפול אנטיביוטי וטיפול ניתוחי בחולים עם כף רגל סוכרתית (Diabetes Care.)

במחקר הראשון מסוגו להשוואת טיפול אנטיביוטי אל מול טיפול ניתוחי בחולי סוכרת עם אוסטיאומיאליטיס של כף הרגל, מצאו החוקרים כי שתי הגישות הביאו לתוצאות דומות במונחים של שיעורי ריפוי, זמן עד להחלמה וסיבוכים בטווח הקצר. ממצאי המחקר פורסמו במהלך חודש אוקטובר בכתב העת Diabetes Care.

החוקרים כותבים כי מהנתונים עולה כי טיפול אנטיביוטי הינו הבחירה ההגיונית הראשונה  באוכלוסיית חולים עם כף רגל סוכרתית או כיבים בכף הרגל. באופן ספציפי, הם מצאו כי בחולים עם זיהומי רקמה רכה ואוסטיאומיאליטיס, בנוכחות אספקת דם טובה, כאשר לא רואים עצם חשופה דרך הכיב, האפשרות הטובה ביותר הינה טיפול אנטיביוטי למשך 90 ימים ובמידה ואין שיפור ניתן לשקול טיפול ניתוחי כאפשרות שנייה.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 52 חולים עם סוכרת ואוסטיאומיאליטיס של כף הרגל לטיפול אנטיביוטי למשך 90 ימים (25 חולים) או ניתוח ולאחריו טיפול אנטיביוטי קצר למשך עשרה ימים (27 חולים) בין השנים 2010-2012.

בחירת הטיפול האנטיביוטי והמינונים הייתה תלויה בטיפול שקיבלו החולים לפני המחקר וכללה אוגמנטין, רספרים, ציפרופלוקסצין, טרימטופרים, קלינדמיצין, לבופלוקסצין וטטרציקלין.

החוקרים הסבירו כי בעוד שהמחקר היה פתוח לכלל חולי סוכרת עם אוסטיאומיאליטיס של כף הרגל, בפועל, אלו עם כיבים ממוקמים באתרים שאינם קדמת כף הרגל, כמו העקב, נטו לסיבוכים דוגמת איסכמיה, ולכן לא נכללו במחקר. חולים אלו נדרשו לטיפולים אחרים, דוגמת רה-וסקולריזציה.

לאחר 12 שבועות, ב-18 חולים בקבוצת הטיפול האנטיביוטי (75%) תועדה החלמה ראשונית, בהשוואה ל-19 מהחולים בקבוצת הטיפול הניתוחי (86.3%), הבדל שלא היה מובהק סטטיסטית.

חציון הזמן עד להחלמה עמד על שישה שבועות עם טיפול אנטיביוטי ועל שבעה שבועות עם טיפול ניתוחי. בארבעה חולים בקבוצת הטיפול האנטיביוטי חלה החמרה והם נדרשו לניתוח. שלושה חולים בקבוצת הטיפול הניתוחי נדרשו לניתוח חוזר. לא זוהו הבדלים בין שתי הקבוצות בשיעור החולים שנדרשו לקטיעות מינוריות.

מדובר במחקר הראשון בספרות שניסה להשוות בין טיפול אנטיביוטי וטיפול ניתוחי בחולי סוכרת ( עם טיפול אנטיביוטי קצר לאחר מכן) עם אוסטיאומיאליטיס של כף הרגל. החוקרים לא זיהו הבדלים בשיעורי ההחלמה בין שני הטיפולים, או בזמן עד להחלמה. שיעורי הסיבוכים היה דומה בשתי הקבוצות ולא זוהו הבדלים בשיעורי הקטיעות המינוריות כתוצאה מהסיבוכים.

Diabetes Care. Published online October 15, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה