אורתופדיה-פיזיותרפיה

הקשר בין מדד מסת גוף ובין ניוון דיסק מותני בגברים צעירים (BMC Musculoskelet Disord)

בכתב העת BMC Musculoskeletal Disorders מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין מדד מסת גוף גבוה יותר בגיל 16 שנים ובין ניוון דיסק מותני בגיל 21 שנים בגברים צעירים, אך לא בנשים. עוד מצאו החוקרים קשר דומה בין מספר שנות חפיסה גבוה בגברים, אך ללא קשר דומה עם פעילות גופנית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי החשיבות של גורמים סביבתיים בניוון דיסק מותני בין-חולייתי במבוגרים צעירים אינה ידועה. לפיכך, הם ביקשו לבחון אם מדד מסת הגוף, עישון ופעילות גופנית קשורים עם ניוון דיסק מותני במבוגרים צעירים.

מחקר OBS (Oulu Back Study) הוא תת-אוכלוסיה של מחקר Northern Finland Birth Cohort משנת 1986 וכלל במקור קרוב ל-3,000 ילדים. למשתתפי OBS נשלחו שאלונים בדואר, ואלו שהשיבו הוזמנו לבדיקה גופנית (קרוב ל-2,000 משתתפים). 874 משתתפים הוזמנו למחקר שכלל בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית של עמוד השדרה המותני. סך כולל של 558 מבוגרים צעירים עברו בדיקת MRI בגיל ממוצע של 21 שנים. כל דיסק מותני בין-חולייתי דורג כתקין (0), ניוון קל (1), ניוון בינוני (2) או ניוון חמור (3). החוקרים חישבו את סך המדד של ניוון דיסק מותני ובחנו את הקשר בין גורמי סיכון סביבתיים ובין ניוון דיסק מותני.

מבין 558 המשתתפים, ב-256 (46%) לא הייתה עדות לניוון דיסק מותני, ב-117 סכום המדדים עמד על אחד, ב-93 (17%) סכום המדדים עמד על שתיים וב-92 (17%) סכום המדדים עמד על שלוש ומעלה. מניתוח רב משתנים עלה קשר בין מדד מסת גוף בגיל 16 שנים ובין סך סכום ניוון דיסק מותני בגברים אך לא בנשים. עוד זיהו החוקרים קשר בין עישון של לפחות ארבע שנות חפיסה ובין ניוון דיסק מותני בגברים, אך לא בנשים. החוקרים לא זיהו קשר בין פעילות גופנית ובין ניוון דיסק מותני.

מתוצאות המחקר עולה כי גורמים סביבתיים קשורים בהתפתחות ניוון דיסק מותני בגברים צעירים.

BMC Musculoskelet Disord. 2013;14(87)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה